Tetra Pak perkenal pelan tindakan bagi memacu transformasi sistem makanan | DagangNews Skip to main content

Tetra Pak perkenal pelan tindakan bagi memacu transformasi sistem makanan

(Dari kiri) Naib Presiden Eksekutif Majlis Perniagaan Dunia bagi Pembangunan Lestari (WBCSD), Diane Holdorf; Naib Presiden Eksekutif Rumusan dan Peralatan Pemprosesan Tetra Pak, Charles Brand; Ketua Pakar Ekonomi Organisasi Makanan dan Pertanian (FAO), Máximo Torero; dan Pengarah Institut Potsdam bagi Penyelidikan Kesan Iklim, Johan Rockström
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 13 Dis - Tetra Pak melancarkan pendekatan bersepadu bagi memacu peralihan kepada sistem makanan yang lebih selamat, lestari dan berdaya tahan, memanfaatkan peranan utama syarikat dalam industri pemprosesan dan pembungkusan makanan untuk melaksanakan perubahan segera.

 

Dalam satu kenyataan media hari ini, Tetra Pak berkata ini merupakan lanjutan daripada penglibatannya dalam Pasukan Petugas Pemprosesan Tenusu Global, sebahagian daripada inisiatif iklim ‘Hala Tuju kepada Tenusu Sifat Bersih’, bertujuan untuk meneroka sistem dan teknologi inovatif yang diperlukan untuk mengurangkan lagi pelepasan gas rumah hijau (GHG) dalam pemprosesan tenusu.

 

Naib Presiden Eksekutif bagi Rumusan dan Peralatan Pemprosesan Tetra Pak, Charles Brand berkata perubahan sistem makanan adalah penting untuk masa depan yang berdaya maju, di mana sistem diguna pakai pada masa ini tidak cekap dan mampan dan menyebabkan lebih satu pertiga daripada pelepasan GHG, manakala satu pertiga daripada makanan dihasilkan hilang atau dibazirkan.

 

“Sistem makanan juga menyebabkan manusia gagal, dengan 9% penduduk dunia akan kelaparan dan 30% mengalami kekurangan zat makanan. Selain itu, rantaian nilai makanan mendorong penebangan hutan dan kehilangan biodiversiti, dan dianggarkan sebagai jalan kedua paling kritikal untuk menangani perubahan iklim, di belakang tenaga.

 

“Kami tidak boleh menghentikan makanan secara berperingkat, tetapi kami boleh mengubah sistem ini untuk memastikan ia lebih selamat, berdaya tahan dan mampan,” ujar beliau.

 

Menurut Tetra Pak, ia telah mengenal pasti empat hala tuju utama untuk mempercepatkan transformasi sistem makanan, seperti menangani kesan alam sekitar pemprosesan tenusu sambil menyokong produktiviti, keuntungan dan mata pencarian petani kecil.

 

Selain itu, ia mensasarkan untuk mencipta inovasi untuk sumber makanan baharu, seperti mempelbagaikan protein alternatif bagi melengkapkan sumber protein tenusu dan haiwan lain.

 

Tambahnya, ia akan membangunkan teknologi pemprosesan makanan yang membantu mengurangkan sisa makanan semasa pengeluaran seperti pembungkusan aseptik, yang mampu mengurangkan sisa makanan dengan memanjangkan jangka hayat makanan mudah rosak, tanpa memerlukan bahan pengawet atau penyejukan.

 

Seterusnya, kumpulan itu berkata ia menskala akses kepada pemakanan yang selamat menggunakan pembungkusan makanan mampan, yang memelihara kualiti makanan dan meningkatkan akses kepada makanan yang selamat.

 

 “Kami menyahut seruan untuk penglibatan sektor swasta dengan menunjukkan usaha merealisasikan cita-cita dan pelan strategik kami.

 

“Pada COP28, dan seterusnya, kami berbangga dapat melibatkan diri dengan pihak berkepentingan kerajaan, penggubal dasar, pihak berkepentingan industri, pelanggan dan pemimpin pendapat utama untuk membantu mengubah sistem makanan dan memajukan makanan ke hadapan,” kata Charles.  - DagangNews.com