Tidak sampai 10% kakitangan teknikal Malaysia Airlines sertai Singapore Airlines Engineering | DagangNews Skip to main content

Tidak sampai 10% kakitangan teknikal Malaysia Airlines sertai Singapore Airlines Engineering

SUBANG 12 Sept - SIA Engineering Co Ltd (SIAEC), cabang penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) Singapore Airlines Ltd, berkata tidak sampai 10% pekerja baharunya di negara ini datang daripada cabang kejuruteraan Malaysia Airlines.

 

Naib Presiden Kanan penyelenggaraan pangkalannya Jeremy Yew menjawab dakwaan baru-baru ini bahawa pemergian 63 daripada 411 jurutera dari Perkhidmatan Kejuruteraan MAB ke SIAEC sebahagiannya dipersalahkan atas gangguan penerbangan Malaysia Airlines.

 

Ahli politik pembangkang juga telah mengkritik kerajaan Malaysia kerana membenarkan SIAEC menubuhkan operasi MRO tempatan di Lapangan Terbang Sultan Aziz Shah di sini, yang didakwa telah merekrut jurutera Malaysia Airlines.

 

 

Yew berkata kakitangan teknikal yang diambil dari MAB Engineering Services melalui proses pengambilan terbuka, termasuk dari pameran kerjaya, portal pekerjaan, dan halaman LinkedIn SIAEC.

 

Kriteria yang ditetapkan untuk kakitangan yang diambil dari Perkhidmatan Kejuruteraan MAB adalah sama seperti yang digunakan untuk baki 90% tenaga kerja teknikal SIAEC.

 

“Kami menghormati undang-undang tempatan dan norma industri. Kami tidak pernah menyasarkan atau memburu kakitangan dari mana-mana syarikat tertentu,” kata Yew dalam temu bual di luar acara Selangor Aviation Show 2024 pada Khamis. menurut laporan The Edge.

 

Yew juga merupakan pengerusi Base Maintenance Malaysia Sdn Bhd (BMM), anak syarikat Malaysia SIAEC.

 

Disember lalu, SIAEC telah menandatangani perjanjian 15 tahun dengan Impeccable Vintage Properties Sdn Bhd (IVP), anak syarikat Khazanah Nasional Bhd, yang merupakan pemegang saham Malaysia Airlines, untuk pajakan dua hangar di Lapangan Terbang Subang, dengan pilihan untuk melanjutkan pajakan selama 15 tahun lagi.

 

Menurut Yew, BMM kini menggaji 150 kakitangan teknikal, lebih 20% daripadanya adalah pelatih daripada program latihan yang terikat dengan institut pengajian tinggi Malaysia, termasuk Kolej Penerbangan ADMAL, Pusat Latihan APR-Aviation, dan baru-baru ini, kerjasama dengan Universiti Kuala Lumpur. 

 

“Matlamat kami adalah untuk membangunkan saluran paip bakat tempatan, memberikan pelatih pengalaman langsung dalam kemudahan kami dan memastikan mereka mendapat pekerjaan yang baik dalam organisasi kami. Kami juga berhasrat untuk mengembangkan lagi, memastikan saluran paip bakat yang mampan untuk memacu pertumbuhan yang kami harap dapat dicapai di sini,” katanya.

 

Yew juga berkata kerja-kerja baik pulih hangar sedang dijalankan, dan dijangka mengambil masa satu tahun untuk disiapkan. BMM menjangkakan melakukan pemeriksaan pesawat pertamanya menjelang separuh kedua 2025.

 

“Rancangan kami adalah untuk membangunkan keupayaan untuk pesawat berbadan lebar generasi baharu, seperti Airbus A350, Boeing 787 dan [Boeing] 777. Ini akan menjadi tiga jenis pesawat utama yang BMM akan servis pada mulanya,” tambahnya. - DagangNews.com