Timbalan KSU Kementerian Kewangan, Datuk Dr Shahrazat Ahmad dilantik sebagai ahli lembaga pengarah baharu SC | DagangNews Skip to main content

Timbalan KSU Kementerian Kewangan, Datuk Dr Shahrazat Ahmad dilantik sebagai ahli lembaga pengarah baharu SC

Datuk Dr Shahrazat Ahmad
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 23 Feb - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) mengumumkan pelantikan Datuk Dr Shahrazat Ahmad sebagai ahli lembaga pengarah baharunya untuk tempoh dua tahun, berkuat kuasa 15 Februari 2024.

 

Pengerusi SC, Datuk Seri Dr Awang Adek Hussin berkata, Shahrazat kini merupakan Timbalan Ketua Setiausaha (Pelaburan) di Kementerian Kewangan, jawatan yang disandangnya sejak Oktober 2023.

 

Katanya, lembaga pengarah bertanggungjawab ke atas keseluruhan tadbir urus SC dan mempunyai pengawasan terhadap mandat kawal selia dan pembangunannya. Ahli lembaga pengarah dilantik oleh Menteri Kewangan.

 

"Latar belakang luas Shahrazat dalam bidang kewangan, ditambah dengan rekod prestasinya yang terbukti dalam pembangunan strategik dan pengurusan pelaburan menjadikannya sebagai pelantikan berharga kepada Lembaga Pengarah SC.

 

"Kepakaran dan pengalaman luas beliau dalam penggubalan dasar akan membantu SC dalam mencapai objektif strategiknya untuk membangunkan pasaran modal yang teguh dan berdaya saing," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Menurut Awang Adek, dengan kerjaya yang menjangkau hampir 30 tahun di beberapa kementerian dan agensi utama, Shahrazat membawa bersamanya pengalaman dan kepakaran luas.

 

Sebelum memegang jawatan di Kementerian Kewangan, beliau memegang jawatan sebagai Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan) di Kementerian Pertahanan dari Oktober 2021 hingga Oktober 2023.

 

Beliau juga memegang pelbagai jawatan kanan di Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri, terutamanya sebagai Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan). - DagangNews.com