`Timing' Bank Negara naikkan OPR dianggap mengejutkan - AmInvest Research | DagangNews Skip to main content

`Timing' Bank Negara naikkan OPR dianggap mengejutkan - AmInvest Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 Mei - Langkah Bank Negara Malaysia menaikkan 25 mata asas lagi dalam kadar faedah, yang merupakan kenaikan kelima sejak Mei 2022, dianggap "mengejutkan" oleh firma penyelidikan ekonomi, AmInvest Research.

 

"Masa kenaikan kadar adalah mengejutkan memandangkan kedua-dua KLIBOR 3 bulan dan hasil MGS 10 tahun telah meruncing," kata firma itu dalam nota terbaharunya hari ini.

 

Menurutnya lagi, dengan OPR dinormalisasi kepada 3.00% pada tahap pra-pandemik, AmInvest melihat kemungkinan tiada lagi kenaikan kadar untuk baki tahun 2023.

 

Kadar faedah penanda aras dinaikkan sebanyak 25 mata asas lagi pada 3 Mei 2023 selepas 2 kali berturut-turut tiada perubahan dalam 2 Mesyuarat Jawatankuasa Dasar (MPC) sebelum ini.

 

"Kenaikan kadar terkini sebanyak 25bps kepada 3% adalah berdasarkan kepada alasan bahawa inflasi teras kekal tinggi walaupun inflasi utama telah menurun.

 

"Selain itu, ia berdasarkan keadaan permintaan yang kukuh dengan perbelanjaan perumahan dilihat berdaya tahan," kata AmInvest.


 

parafrasa
Bank Negara Malaysia cawangan Pulau Pinang di Georgetown.

 


Firma itu berkata, langkah BNM tersebut adalah selaras dengan tindakan bank pusat lain di peringkat global yang juga berada di penghujung pengetatan dasar monetari untuk menurunkan inflasi.

 

Di AS, kadar Dana Fed baru-baru ini dinaikkan sebanyak 25 mata asas lagi kepada julat 5%-5.25% pada Mei 2023.

 

Penangguhan seterusnya dalam usaha pengetatan dasar monetari selanjutnya di AS tidak akan diketepikan berdasarkan kenyataan dasar Mei yang memberi isyarat bahawa Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan (FOMC) adalah kurang hawkish, menunjukkan bahawa sebarang kenaikan kadar tambahan akan bergantung pada pengetatan dasar monetari terkumpul dan data masuk lain.

 

Ini adalah peralihan daripada Mac 2023, di mana beberapa ahli Fed menyatakan bahawa pengetatan dasar selanjutnya adalah wajar.

 

AmInvest percaya tiada kesan negatif yang dilihat terhadap kualiti aset bank daripada peningkatan 25bps dalam OPR memandangkan 50.3% daripada pembiayaan kepada sektor isi rumah adalah pinjaman kadar tetap.

 

Di Malaysia, kadar faedah hanya dinaikkan sebanyak 125bps untuk menormalkan kadar dasar. Sebagai perbandingan, kadar penanda aras AS telah dinaikkan sebanyak 500bps secara kumulatif sejak 16 Mac 2022.

 

"Tiada perubahan pada cadangan kami dan ramalan pendapatan bank kecuali Bank Islam di mana kami telah mengambil kira andaian kos kredit yang lebih tinggi," kata firma itu.

 

AmInvest mengekalkan pendirian OVERWEIGHT pada sektor perbankan dengan saranan BELIAN teratas terhadap kaunter RHB Bank (FV: RM6.70/saham), Kumpulan CIMB (FV: RM6.50/saham) dan Alliance Bank (FV: RM4.20/saham).

 

AmInvest menetapkan `overweight' pada sektor bank berdasarkan jangkaan:

  • peningkatan kepada pendapatan bukan faedah (NOII) bank yang datang daripada pelaburan dan pendapatan dagangan yang lebih baik,

  • peruntukan yang lebih rendah daripada kemungkinan pelepasan tindanan pengurusan secara beransur-ansur yang akan mengurangkan pendapatan faedah bersih (NII) yang lebih rendah daripada margin pemampatan,

  • penilaian yang tidak menuntut dengan perdagangan sektor pada 0.9x FY23F P/BV dan

  • purata hasil dividen yang menarik sebanyak 6%. - DagangNews.com