TM hampir memuktamadkan harga borong 5G, mengesahkan hasil borong yang lebih tinggi, kata CGS-CIMB | DagangNews Skip to main content

TM hampir memuktamadkan harga borong 5G, mengesahkan hasil borong yang lebih tinggi, kata CGS-CIMB

KUALA LUMPUR 26 Mei - Telekom Malaysia Bhd (TM) hampir memuktamadkan harga borong 5G untuk rangkaian gentian telco dan yakin peralihan kepada model rangkaian dwi akan menghasilkan pendapatan borong yang lebih tinggi, menurut CGS-CIMB.

 

Firma penyelidikan itu memetik panduan pengurusan, berkata butiran harga masih dirundingkan dengan pengawal selia, namun TM mengesahkan bahawa peralihan kepada model rangkaian dwi akan memberikan hasil borong yang lebih tinggi.

 

“Tiada warna pada bahagian yang disediakan. Kami telah membina pengurangan sebanyak 4% dalam Unifi ARPU (purata hasil bagi setiap pengguna) pada FY2023F (ramalan tahun kewangan 2023) dan 2% pada FY2024F untuk mencerminkan pengurangan 9% dalam harga borong berkuat kuasa 1 Mac 2023, dan kesannya terhadap persaingan runcit,” kata CGS-CIMB.

 

Pada awal Mei, Kementerian Komunikasi dan Digital Malaysia mengumumkan bahawa ia akan membenarkan rangkaian 5G kedua untuk menyediakan perkhidmatan sebaik sahaja pemilik rangkaian pertama — Digital National Bhd — mencapai liputan populasi 80%, pada dasarnya mendorong Malaysia kepada model rangkaian dwi borong.

 

CGS-CIMB mengulangi saranan "tambah" ke atas TM dengan harga sasaran RM6.80.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kesimpulan penetapan harga borong untuk jalur lebar gentian akan membolehkan pasaran mengalihkan tumpuan daripada pemotongan harga borong yang meruncing yang membebankan pendapatan.

 

"Sebaliknya beri tumpuan kepada struktur tailwinds kepada TM, iaitu permintaan yang semakin meningkat untuk data kepada menyokong hasil borong dan runcitnya dan seterusnya, keuntungan kumpulan dan aliran tunai," kata firma itu lagi.

 

CGS-CIMB berkata harga sasaran RM6.80 adalah berdasarkan unjuran nilai perusahaan FY2024 kepada pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EV/Ebitda) berganda sebanyak 5.7 kali. Risiko kelemahan utama ialah campur tangan kawal selia terhadap harga TM. - DagangNews.com