TM laksana VSS bagi kakitangan bukan eksekutif berumur 50 tahun ke atas | DagangNews Skip to main content

TM laksana VSS bagi kakitangan bukan eksekutif berumur 50 tahun ke atas

KUALA LUMPUR 24 Julai - Sebuah portal berita melaporkan Telekom Malaysia (TM) akan menawarkan dua skim pemisahan sukarela (VSS) kepada kakitangan bukan eksekutifnya yang berumur 50 tahun ke atas dalam usaha mengurangkan tenaga kerjanya sekurang-kurangnya 500 kakitangan.

 

FMT berkata dalam laman web beritanya ia telah melihat dokumen tawaran untuk dua skim - iaitu Mesra, untuk pekerja berumur 55 hingga 58 tahun dan pelan pemisahan sukarela (VSP) untuk mereka yang berumur 50 hingga 54 tahun.

 

Ia berkata di bawah pelan Mesra, TM akan menawarkan jumlah bersamaan dengan setengah bulan gaji pokok yang dikeluarkan untuk baki bulan perkhidmatan pekerja sebelum bersara.

 

“Selain itu, mereka akan layak mendapat faedah perubatan hanya setahun dengan maksimum RM15,000 bagi rawatan pesakit dalam dan RM4,000 untuk rawatan pesakit luar, termasuk perbelanjaan penjagaan pergigian dan optikal, serta pemeriksaan perubatan,” kata FMT.

 

Sementara itu, pelan VSP melayakkan pekerja yang melanggan dengan gaji asas satu setengah bulan untuk setiap tahun berkhidmat, dihadkan pada gaji maksimum 36 bulan.

 

Ia berkata pelan ini tidak datang dengan sebarang faedah perubatan.

 

FMT memetik sumber bahawa TM masih belum menerima maklum balas yang dikehendaki, sambil menambah bahawa permohonan akan ditutup pada 31 Julai.  - DagangNews.com