TNB kena lagi cukai tambahan RM1.39 bilion daripada LHDN, kemuka rayuan di mahkamah | DagangNews Skip to main content

TNB kena lagi cukai tambahan RM1.39 bilion daripada LHDN, kemuka rayuan di mahkamah

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Ogos - Tenaga Nasional Bhd terkena lagi sekali cukai baharu berjumlah RM1.39 bilion daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

 

Taksiran tambahan meliputi tahun 2020 (berjumlah RM685.8 juta) dan 2021 (berjumlah RM705.2 juta), kata gergasi utiliti itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Ini bukan kali pertama TNB dikenakan penilaian tambahan sejak enam tahun kebelakangan ini.

 

 

“Notis terkini adalah sama seperti yang diterima pada tahun-tahun sebelumnya, yang kini belum selesai di mahkamah. TNB telah mendapat perintah penangguhan sementara terhadap pembayaran cukai yang dipertikaikan,” kata TNB.

 

Berdasarkan nasihat undang-undang yang diterimanya, TNB percaya penilaian LHDN adalah tidak betul kerana ia bertujuan untuk merayu notis dengan segera.

 

Pada 2019, TNB telah mengeluarkan taksiran cukai berjumlah RM3.98 bilion untuk 2015-2017.

 

Setahun kemudian, pada Julai 2020, LHDN memaklumkan TNB bahawa tuntutan elaun pelaburan semula untuk 2018 tidak dibenarkan dan mengeluarkan notis taksiran tambahan sebanyak RM1.8 bilion.

 

TNB mencabar penilaian di mahkamah dan memenangi dua kes itu.

 

 

tnb

 

 

Pada 2023, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan semakan kehakiman TNB berkaitan taksiran cukai LHDN berjumlah RM3.98 bilion.

 

Mahkamah berkata bahawa TNB, sebagai pengeluar elektrik, berhak menuntut elaun pelaburan semula ke atas perbelanjaan modal bagi tahun taksiran tersebut.

 

TNB juga membantah semakan kehakiman berkaitan pandangan LHDN bahawa ia tidak layak mendapat elaun pelaburan semula untuk 2018 berhubung bil cukai tambahan sebanyak RM1.8 bilion.

 

Pada Mei tahun ini, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi, mengesahkan bahawa TNB, sebagai pengeluar tenaga, berhak mendapat elaun pelaburan semula itu. - DagangNews.com