Tok Mat: LTAT meneruskan pembelian Boustead Plantations untuk elak tindakan undang-undang | DagangNews Skip to main content

Tok Mat: LTAT meneruskan pembelian Boustead Plantations untuk elak tindakan undang-undang

KUALA LUMPUR 10 Okt - Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) perlu meneruskan pembelian Boustead Plantations Bhd (BPlant) walaupun selepas cadangan pembelian kepentingan oleh Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) gagal, demi menjaga kepentingan pemegang saham kumpulan perladangan itu serta melindungi LTAT daripada potensi tindakan undang-undang.

 

Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hasan dalam sesi perbahasan di Dewan Parlimen berkata, pihaknya membuat pilihan berdasarkan syarikat dan memilih yang terbaik dengan menandatangani perjanjian kerjasama strategik (SCA) dengan KLK.

 

“Tetapi kerana pelbagai pertimbangan lain — ramai di Dewan Rakyat mahu turunkan siling, tetapi kami tidak mahu itu, kami mahu pastikan bangunan Parlimen itu utuh — kami mengambil laluan berbeza,” katanya ketika ditanya sama ada pertimbangan Bumiputera yang menyebabkan perjanjian dengan KLK ditangguhkan.

 

"Dan jika LTAT tidak meneruskan tawaran am selepas penamatan SCA, ia boleh menghadapi tindakan undang-undang," kata Mohamad.

 

ARTIKEL BERKAITAN: LTAT dapat jaminan kerajaan untuk pinjam RM2 bilion selamatkan BPlant 

 

Di bawah SCA asal, KLK akan memperoleh 33% kepentingan ditambah satu saham dalam BPlant daripada LTAT dan Boustead Holdings Bhd untuk kumulatif RM1.15 bilion, kemudian meneruskan tawaran am mandatori pada RM1.55 sesaham atau RM1.11 bilion secara keseluruhan untuk menswastakan kumpulan perladangan, yang akan menyaksikan KLK menguasai 65% kepentingan, dan LTAT 35% lagi.

 

Tetapi selepas SCA ditandatangani, pelbagai Ahli Parlimen Pembangkang menentang perjanjian itu, berkata ia tidak selari dengan matlamat kerajaan untuk mencapai sasaran ekuiti korporat Bumiputera sebanyak 30% menjelang 2025, berdasarkan Rancangan Malaysia Ke-12.

 

Pada hari yang sama perjanjian KLK gagal, LTAT mengumumkan mengambil alih penswastaan BPlant pada harga yang sama RM1.55 sesaham.

 

Ahli Parlimen Pendang Datuk Awang Hashim ― salah seorang Ahli Parlimen yang sebelum ini membantah perjanjian KLK ― berkata LTAT sepatutnya mengekalkan “mandat Bumiputera” dan memilih entiti Bumiputera daripada kalangan pembida rendah.

 

Mohamad menyangkal idea ini dengan berkata "apabila kita berada dalam dunia korporat, jangan campurkan isu politik dan korporat".

 

“Terdahulu, Pendang bertanya ‘Kenapa tidak berikan kepada pembida rendah?’. Saya rasa itu bukan amalan tadbir urus korporat yang baik untuk sesebuah syarikat. Jika anda berbuat demikian, bagaimana anda menjelaskan tindakan anda di Dewan Rakyat?,” kata Mohamad.

 

Walau bagaimanapun, Mohamad berkata LTAT masih akan melupuskan BPlant, dalam erti kata lain, tetapi dengan cara membahagikan tanahnya untuk merealisasikan nilainya, kerana ia melihat "pulangan lebih tinggi" untuk penyumbangnya - anggota angkatan tentera.

 

“BPlant mempunyai estet di Bangan, dikelilingi kawasan perindustrian. Kita boleh menukarnya menjadi lot perindustrian dan membungkusnya, menyedari nilainya,” katanya.

 

Daripada portfolio LTAT yang memegang 20% aset cair, Mohamad Hassan berkata lembaga itu menyasarkan untuk meningkatkan bahagian aset cair kepada 60% - dalam peralihannya daripada dana pelaburan kepada dana persaraan. - DagangNews.com