Tolak cadangan pembinaan loji arang batu untuk penjanaan kuasa di Sabah | DagangNews Skip to main content

Tolak cadangan pembinaan loji arang batu untuk penjanaan kuasa di Sabah

KOTA KINABALU 8 Ogos - Sabah harus menggunakan sumber tenaga hijau seperti solar dan bukannya memilih arang batu untuk penjanaan kuasa, kata naib presiden Parti Liberal Demokratik (LDP) Sim Fui.

 

Beliau berkata ini berikutan solar merupakan pilihan yang lebih murah untuk penjanaan kuasa.

 

Sim mengulas kenyataan Pengerusi Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) Datuk Seri Dr Wilfred Madius Tangau dalam satu program bual bicara baru-baru ini bahawa `kuasa arang batu adalah pilihan paling murah untuk penjanaan kuasa'.

 

Madius juga mengatakan Malaysia Barat dan Sarawak juga telah menggunakan arang batu untuk penjanaan kuasa tetapi ia telah digunakan lebih 10 tahun lalu.


 

sim fui
                                  SIM FUI

 


“Persoalannya ialah sama ada terdapat orang yang mempunyai kepentingan peribadi untuk menjual loji janakuasa arang batu yang usang dan terbuang kepada Sabah.

 

“China, yang dahulunya terkenal dengan penjanaan kuasa menggunakan arang batu, kini mengejar sumber tenaga hijau seperti solar, hidro mini, biogas, sisa kepada tenaga mahupun tenaga angin.

 

"Ia juga mengejutkan apabila pengerusi SESB berkata terdapat terlalu ramai orang "bermain romantik dengan alam sekitar" apabila Sabah harus kekal hijau dan mengekalkan penjenamaan hijaunya yang kukuh di seluruh dunia," kata Sim dalam satu kenyataan.

 

“Dari segi alam sekitar, menggunakan arang batu bermakna sama ada Sabah perlu menerobos arang batu dari Indonesia melalui permata marin sensitif Taman Negara Marin Tun Sakaran, Sipadan dan Kepulauan Mabul, atau melombong arang batu sendiri, yang mana kedua-dua pilihan boleh memusnahkan alam sekitar untuk negeri ini.

 

“Inilah sebabnya cadangan sebelum ini untuk menubuhkan loji janakuasa arang batu yang mencemarkan di Sandakan dan Lahad Datu ditolak keras oleh rakyat Sabah.

 

"Kesilapan itu menyebabkan banyak kelewatan yang tidak perlu dalam penjanaan kuasa dan kerugian kepada SESB," katanya.

 

Sim menegaskan bahawa Sabah tidak boleh mengulangi kesilapan masa lalu dan hendaklah menerima trend global untuk pematuhan Alam Sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG), aspirasi Sifar Karbon Bersih dengan hanya menggunakan sumber Tenaga Hijau dan bukan sumber tenaga kotor seperti arang batu dan diesel. 

 

"Adakah pengerusi SESB baharu tahu bahawa mana-mana barangan perkilangan dengan sumber tenaga bukan hijau mungkin dikenakan cukai karbon?

 

"Bagaimana untuk menarik pengilang untuk menubuhkan loji di Sabah dengan sumber tenaga yang tidak hijau dan tidak mematuhi ESG?," soal Sim lagi. - DagangNews.com