Trafik pengunjung ke i-City kembali ke paras 2019 | DagangNews Skip to main content

Trafik pengunjung ke i-City kembali ke paras 2019

Tan Sri Lim Kim Hong dan Pengarah Eksekutif I-Berhad, Lim Boon Soon di hadapan arca Charging Bull, mercu tanda ikonik di Finance Avenue di i-City, Shah Alam.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

SHAH ALAM 28 Jun - I-Berhad, pemaju induk i-City Golden Triangle, menyaksikan trafik pengunjung kembali ke paras 2019 iaitu 90% di pusat beli-belah Central i-City yang merupakan usaha sama antara pemaju hartanah runcit terbesar Thailand kumpulan Central Pattana, dan i-City.

 

Berikutan peralihan kepada fasa endemik, taman tema riadah itu telah kembali mencatat keuntungan, dan menyaksikan bilangan pengunjung kembali kepada trafik sebelum pandemik, kata I-Berhad dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Menurutnya, Pusat Konvensyen i-City (iCCC) menerima sambutan yang baik, terutamanya atas permintaan terpendam, kerana acara dan aktiviti tidak dapat diadakan sejak dua tahun lepas.

 

Di Best Western i-City, penghunian pada masa ini ialah 65%, manakala tempahan untuk bilik tarian dan bilik majlis di 300 bilik DoubleTree by Hilton yang akan datang, telah diambil dalam dua minggu pertama pembukaan hotel, yang dijadualkan pada Ogos 2022.

 

Menara BeCentral 52 tingkat, menawarkan rumah mewah dan disasarkan untuk dilancarkan pada Q3 2022, juga telah menerima tempahan yang menggalakkan, manakala Mercu Maybank iaitu menara pejabat korporat pintar Gred-A 33 tingkat di Finance Avenue di i-City, sudah 82% disewakan.

 

Bagi suku pertama 2022, I-Berhad mencatatkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM1.7 juta, berbanding keuntungan sebelum cukai sebanyak RM1.3 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2021.

 

“Kami boleh mencapai kejayaan dan akan dapat melihat tanda-tanda peningkatan dalam tahun ini sendiri,” kata Pengerusi I-Berhad Tan Sri Lim Kim Hong.

 

I-Berhad adalah syarikat tersenarai awam di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad yang terlibat terutamanya dalam Pembangunan Hartanah, Pelaburan Hartanah dan Riadah.

 

Pembangunan utama Kumpulan iaitu i-City Golden Triangle, Bandar Teknologi No.1 Malaysia, ialah Ultrapolis bersepadu pegangan bebas bernilai RM10.0 bilion yang terletak di ibu negeri Selangor. - DagangNews.com