Unitrade Industries jalin kerjasama dengan Invest Kedah bangunkan sistem perumahan modular | DagangNews Skip to main content

Unitrade Industries jalin kerjasama dengan Invest Kedah bangunkan sistem perumahan modular

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Julai - Pemborong dan pengedar bahan binaan, Unitrade Industries Berhad bekerjasama dengan Invest Kedah Berhad untuk bersama-sama membangunkan sistem perumahan modular sebagai kuarters pekerja berpusat (CLQ) di Kedah.

 

Kerjasama itu bertujuan menyediakan penyelesaian perumahan yang cekap kos dan ruang yang berkesan menangani isu penginapan pekerja, sekali gus mewujudkan persekitaran kerja dan infrastruktur yang kondusif di negeri itu.

 

Kumpulan itu berkata, anak syarikat milik penuhnya Unitrade United Sdn Bhd telah memeterai memorandum persefahaman (MOU) dengan Invest Kedah untuk kerjasama itu.

 

"Rumah modular memberikan kelebihan mudah alih, ketahanan dan pemasangan yang mudah, menjadikannya penyelesaian ideal sebagai CLQ untuk penginapan pekerja kilang. 

 

"Selain asrama, kemudahan CLQ boleh merangkumi kemudahan penting seperti pejabat, bilik pertolongan cemas, bilik kuarantin, dapur, tandas, kantin, kedai runcit dan kawasan rekreasi," katanya dalam satu kenyataan.

 

Menerusi MOU itu, Invest Kedah akan mengenal pasti dan menyaring peluang pelaburan yang berpotensi sambil memberikan panduan mengenai undang-undang dan peraturan; memudahkan proses mendapatkan permit dan lesen; serta menawarkan tanah yang sesuai untuk memastikan garis masa pembangunan yang diperkemas.

 

Sementara itu, Unitrade akan menyediakan perkhidmatan siap guna yang komprehensif, merangkumi pelaburan, pembinaan, penyelenggaraan dan pengurusan untuk pelaksanaan penyelesaian perumahan modular yang lancar.

 

Dalam pembangunan berasingan berkaitan penyelesaian perumahan modular Unitrade, kumpulan itu berhasrat untuk menyewa sebidang tanah di Kampung Baru Subang untuk membangunkan satu lagi CLQ.

 

"Kawasan ini mempunyai tumpuan kilang yang tinggi, dan CLQ akan menawarkan pilihan penginapan yang berdaya maju kepada majikan untuk menempatkan pekerja mereka. 

 

"Secara keseluruhannya, Unitrade menjangkakan pertumbuhan selanjutnya dalam aliran hasil berulangnya apabila kumpulan itu mengembangkan penyewaan peralatan sokongan struktur sementaranya. bahagian dengan kemasukan penyelesaian perumahan modular, memperkukuh keterlihatan dan kestabilan pendapatan jangka panjang.

 

"Perniagaan penyewaan sememangnya bersinergi dengan operasi pemborongan bahan binaannya, dan dengan itu, mengukuhkan lagi kelebihan daya saingnya dalam industri," katanya. - DagangNews.com