Untung bersih Q1 Boustead susut tetapi perolehan catat lebih tinggi RM3.2 bilion | DagangNews Skip to main content

Untung bersih Q1 Boustead susut tetapi perolehan catat lebih tinggi RM3.2 bilion

KUALA LUMPUR 29 Mei - Boustead Holdings Bhd mencatatkan keuntungan bersih yang lebih rendah sebanyak RM43 juta pada hasil lebih tinggi sebanyak RM3.2 bilion bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023.

 

Keuntungannya terjejas oleh sumbangan yang lebih lemah daripada bahagiannya, kata Izaddeen Daud, ketua pegawai eksekutif kumpulan Boustead.

 

"Walaupun menghadapi cabaran semasa, hakikat bahawa kami terus memacu penjanaan hasil adalah bukti daya maju perniagaan teras kumpulan yang pelbagai.

 

"Kami akan terus membina perkara ini untuk mengukuhkan daya tahan kami dan membuka kunci nilai pada masa hadapan. Pada masa yang sama, kami memberi tumpuan kepada pengurusan kos berhemat untuk meningkatkan kecekapan operasi dan mencapai margin keuntungan yang lebih baik," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Bahagian dagangan, kewangan dan pelaburan merupakan penyumbang paling kukuh kepada kumpulan bagi suku dalam tinjauan, dengan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM31 juta.

 

Ini adalah lebih rendah daripada suku tahun sebelumnya, terutamanya disebabkan oleh penurunan dalam keuntungan pegangan saham yang dicatatkan oleh Boustead Petroleum Marketing berikutan purata harga bahan api yang lebih rendah.

 

Affin Bank Bhd mencatatkan prestasi yang lebih baik berikutan penurunan nilai yang lebih tinggi dan peningkatan dalam pendapatan bersih.

 

Bahagian perladangan mencatatkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM14 juta, berbanding RM510 juta pada suku yang sama tahun lepas, mendapat manfaat daripada keuntungan sekali sahaja daripada pelupusan tanah ladang berjumlah RM364 juta.

 

Harga produk sawit yang lebih rendah turut memberi kesan kepada pembahagian dan memberi kesan negatif kepada penilaian tandan buah segar.

 

Bahagian farmaseutikal telah mengurangkan cukai pte sebanyak RM9 juta. Ini disebabkan terutamanya oleh permintaan yang lebih rendah daripada pelanggan dalam kedua-dua segmen konsesi dan Indonesia.

 

Bahagian industri berat mengalami kerugian sebelum cukai sebanyak RM48 juta, berikutan sumbangan yang lebih rendah daripada segmen pembaikan kapal dan kerugian pertukaran asing tidak direalisasi yang lebih tinggi.

 

Sementara itu, bahagian hartanah dan perindustrian mencatatkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM22 juta, berbanding keuntungan sebelum cukai sebanyak RM39 juta yang dicapai pada suku sama tahun lepas yang dirangsang oleh penjualan tanah perindustrian.

 

"Kami akan terus memanfaatkan peluang untuk mempercepatkan penciptaan nilai.

 

"Ini termasuk pelaksanaan program peningkatan prestasi untuk mengukuhkan perniagaan teras kami, di samping meneroka aliran hasil baharu dan memperkemas aset bukan strategik untuk memacu pertumbuhan jangka panjang kumpulan yang mampan," kata Izaddeen. - DagangNews.com