Untung bersih RHB naik 17.6% kepada RM761.67 juta bagi 1QFY2023 | DagangNews Skip to main content

Untung bersih RHB naik 17.6% kepada RM761.67 juta bagi 1QFY2023

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Mei - Keuntungan bersih RHB Bank Bhd meningkat 17.6 peratus kepada RM761.67 juta pada suku pertama (Q1) tahun kewangan berakhir 31 Mac 2023, berbanding RM582.33 juta pada suku yang sama pada 2022.

 

Bank itu berkata ini disebabkan oleh pendapatan bukan berasaskan dana yang lebih tinggi dan jangkaan kerugian kredit yang lebih rendah.

 

Perolehan kumpulan perbankan itu juga melonjak 39.5 kepada RM3.92 bilion daripada RM2.81 bilion pada suku perbandingan.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Mohd Rashid Mohamad berkata kumpulan itu mencatatkan keuntungan bersih yang lebih tinggi untuk Q1 2023, memberikan prestasi berdaya tahan di tengah-tengah cabaran berterusan dalam persekitaran operasi.

 

"Bank akan kekal fokus untuk mengukuhkan kunci kira-kira bank dan akan terus mengekalkan kedudukan modal dan mudah tunai RHB yang kukuh," kata Rashid.

parafrasa
            Mohd Rashid Mohamad

 


Menurut RHB, pendapatan bukan berasaskan dana meningkat 39.7 peratus kepada RM534 juta berikutan keuntungan bersih yang lebih tinggi bagi forex dan derivatif serta pendapatan dagangan dan pelaburan bersih yang lebih tinggi.

 

Sebaliknya, bank itu berkata pendapatan berasaskan dana bersih merosot 6.6 peratus kepada RM1.37 bilion disebabkan kos pendanaan yang lebih tinggi, disebabkan terutamanya oleh pertumbuhan simpanan tetap sebanyak 9.9 peratus tahun ke tahun (YoY).

 

Margin faedah bersih bagi suku itu ialah 1.9 peratus berbanding 2.16 peratus yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Sementara itu, RHB Bank berkata perbelanjaan mengurus meningkat 3.1 peratus kepada RM856.5 juta, terutamanya daripada kos pertubuhan, pemasaran, pentadbiran dan am yang lebih tinggi.

 

Nisbah kos kepada pendapatan meningkat sedikit kepada 44.9 peratus berbanding 44.8 peratus setahun lalu.

 

RHB Bank berkata membina budaya perkhidmatan yang kukuh akan menjadi salah satu keutamaan utamanya di bawah strategi tiga tahun TWP24nya.

 

"Kami akan menggandakan usaha kami ke arah memperkasakan semula budaya perkhidmatan kami dan meningkatkan tahap perkhidmatan kami melalui peningkatan kemahiran pekerja yang berterusan untuk memastikan pengetahuan produk yang lebih baik untuk menyampaikan pembezaan perkhidmatan," tambahnya. - DagangNews.com