UOB, CCPIT meterai MoU tingkatkan pelaburan perdagangan China-Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

UOB, CCPIT meterai MoU tingkatkan pelaburan perdagangan China-Asia Tenggara

Pengerusi CCPIT, Ren Hongbin (kiri) dan Ng Wei Wei ketika majlis memeterai MoU antara CCPIT dan UOB di Singapura, baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 2 Feb - Kumpulan UOB dan China Council for the Promotion of International Trade (CCPIT) memeterai memorandum persefahaman (MoU) untuk meningkatkan pelaburan dan perdagangan asing antara China dan Asia Tenggara.

 

UOB berkata, melalui kerjasama kedua-dua pihak, lebih daripada 350,000 syarikat China yang merupakan ahli Dewan Perniagaan Antarabangsa China (CCOIC), boleh mengakses suite komprehensif UOB bagi rumusan tempatan dan rentas sempadan.

 

"Mereka juga boleh memanfaatkan ekosistem rakan kongsi strategik di seluruh rangkaian bank Asia Tenggara, termasuk Malaysia. Kedua-dua pihak juga akan memudahkan projek dan perniagaan pelanggan serantau UOB di China," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Menurut kenyataan itu, perkongsian itu kekal sebagai satu-satunya kerjasama CCPIT dengan sebuah bank di Asia Tenggara.

 

Katanya, UOB dan CCPIT akan menyokong perusahaan dalam sektor industri utama untuk membina rantaian bekalan yang berdaya tahan, memacu kemajuan melalui inovasi, dan mengamalkan pembangunan mampan.

 

"Dengan memanfaatkan kekuatan UOB di rantau ini, kedua-dua pihak akan bersama-sama mengukuhkan perkhidmatan dan sokongan untuk perusahaan China yang melabur di rantau ASEAN," katanya.

 

Ditubuhkan di bawah Majlis Negara China pada tahun 1952, CCPIT merancang dan melaksanakan dasar untuk menggalakkan hubungan perdagangan dan pelaburan antara China dan negara asing. Badan gabungan CCPIT, CCOIC, ditubuhkan pada 1988 untuk mewakili kepentingan ahlinya dan menyokong perusahaan China dalam usaha niaga luar negara.

 

Sementara itu, Timbalan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif UOB, Wee Ee Cheong berkata, dengan rantaian bekalan global yang terus beralih ke Asia Tenggara, rantau itu terus menarik aliran pelaburan. 

 

"Dengan jejak serantau kami yang luas, keupayaan rumusan sektor yang kukuh dan pembayaran serantau, perdagangan dan platform tunai, UOB berada pada kedudukan yang baik untuk menyokong perusahaan China berkembang ke ASEAN. 

 

"Ini akan menggalakkan kesalinghubungan rantaian nilai tempatan, mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dan menjalin masa depan yang lebih cerah untuk orang ramai dan komuniti di rantau ini," katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif UOB Malaysia, Ng Wei Wei pula berkata, kerjasama yang dipertingkatkan antara UOB dan CCPIT adalah tepat pada masanya kerana Malaysia dan China meraikan 50 tahun hubungan diplomatik pada 2024. 

 

"Dengan komitmen yang diperbaharui antara kedua-dua negara untuk memacu pelaburan dan hubungan perdagangan, UOB Malaysia berharap untuk memanfaatkan kepakaran kewangan dan rumusan rantaian bekalan, serta rangkaian ekosistem tempatan yang kukuh untuk menarik lebih banyak pelaburan dari China ke Malaysia," katanya. - DagangNews.com