Walaupun dijangka hadapi permintaan lemah, saham Power Root diklasifikasi `Outperform' oleh Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Walaupun dijangka hadapi permintaan lemah, saham Power Root diklasifikasi `Outperform' oleh Kenanga Research

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Ogos - Kelembapan dalam permintaan dalam pasaran domestik dan Timur Tengah, Power Root Bhd berkemungkinan berterusan apabila tekanan makro berterusan manakala harga bahan mentah yang meningkat mengecilkan margin.

 

Kenanga Research berkata ia menjangkakan suku yang lebih lemah di hadapan bagi syarikat minuman serbuk segera pracampuran di tengah-tengah inflasi tinggi yang berterusan dan pertumbuhan ekonomi yang perlahan.

 

Walau bagaimanapun, membantu mengurangkan kelemahan adalah kepelbagaian produk dan pengembangan barisan produk syarikat.

 

Menurut Kenanga, satu daripada bidang pertumbuhan utama mungkin adalah produk sedia untuk diminum (RTD) margin tinggi. Loji produk RTD baharu dijangka siap menjelang 2024-2025.

 

"Sementara itu, terdapat lapan SKU untuk Malaysia (dengan tiga daripadanya dijangka memasuki pasaran pada TK24) dan lima untuk negara GCC dalam perancangan," kata firma penyelidikan itu.

 

Power Root mengumumkan keputusan 1QFY24 semalam, yang mendedahkan keuntungan bersih teras RM15.3 juta, di bawah jangkaan pasaran.

 

Hasilnya mencapai 25% dan 24% daripada anggaran tahun penuh Kenanga dan konsensus, yang menetapkan Power Root untuk tahun yang mengecewakan memandangkan suku tahun akan datang dijangka menghasilkan pendapatan yang lebih lemah.

 

"Kami mengurangkan keuntungan bersih FY24-25F kami masing-masing sebanyak 8% dan 14%, untuk mencerminkan pasaran domestik dan eksport yang lebih lembut.

 

"Setelah juga melancarkan tahun asas penilaian kami kepada FY25F (dari FY24F), kami menurunkan TP kami sebanyak 7% kepada RM2.50 (dari RM2.70)," kata Kenanga.

 

Firma penyelidikan itu mengulangi saranan "outperform" ke atas syarikat itu kerana harga sasarannya RM2.50 kekal pada premium 36 sen kepada harga penutup Isnin RM2.14. - DagangNews.com