Yinson GreenTech siapkan pembinaan kapal prototaip Hydroglyder berkuasa elektrik sepenuhnya | DagangNews Skip to main content

Yinson GreenTech siapkan pembinaan kapal prototaip Hydroglyder berkuasa elektrik sepenuhnya

KUALA LUMPUR 14 Nov - Yinson GreenTech (YGT), melalui jenama marinEVnya, telah menyiapkan pembinaan kapal berkuasa elektrik, Hydroglyder, yang berperanan menyediakan perkhidmatan pemindahan anak kapal dalam segmen pengangkutan di pelabuhan Singapura yang dibina sepenuhnya dan bersepadu di Malaysia.

 

Hydroglyder itu dilengkapi dengan sistem hidrofoil termaju, yang memberikan kecekapan tenaga yang lebih baik berbanding dengan kapal elektrik tradisional dengan saiz yang sama.

 

Bateri di atas kapal memberikan kuasa untuk menggerakkan kapal manakala sistem kawalan penerbangan mengekalkan kestabilan kapal semasa menggagalkan. Ini dijangka mengurangkan kos operasi sehingga 90%.

 

Hadir menyaksikan penyiapan prototaip Hydroglyder di limbungan Bot Ctruk ialah Menteri Pengangkutan, Loke Siew Fook; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Yinson Holdings Berhad, Lim Chern Yuan dan Ketua Pegawai Eksekutif YGT, Eirik Barclay.

 

Turut hadir adalah wakil kerajaan negeri Melaka dan rakan strategik termasuk OCBC Malaysia, yang diwakili oleh Ketua Perbankan Borong, Jeffrey Teoh.

 

Dalam ucapannya, Loke Siew Fook berkata, beliau berbangga kerana Malaysia dipilih untuk pemasangan dan pembinaan prototaip Hydroglyder, menunjukkan keupayaan negara untuk menyampaikan projek kejuruteraan bertaraf dunia dan berteknologi maju.

 

"Ini sejajar dengan Dasar Pengangkutan Negara yang bertujuan untuk meningkatkan daya saing ekonomi Malaysia dengan membangunkan tenaga kerja mahir, memupuk persekitaran perniagaan yang kondusif, dan memudahkan perdagangan dan pelaburan,” ujarnya.


 

hydroglider

 


Sementara itu, Lim Chern Yuan berkata, prototaip Hydroglyder akan menjadi pengubah permainan dan merupakan contoh utama komitmen Yinson untuk mengubah industri maritim.

 

"Saya ingin merakamkan penghargaan kami atas dasar pemikiran ke hadapan kerajaan Malaysia yang telah menyediakan persekitaran yang progresif dan stabil untuk inovasi, yang amat penting dalam membangunkan prototaip teknologi hijau,” katanya.

 

Eirik Barclay pula berkata, “Prototaip Hydroglyder ialah satu peristiwa penting dalam usaha kami untuk mengurangkan jejak karbon industri maritim, mengurangkan pencemaran udara zarah tempatan dan bersedia untuk pelancaran armada kapal tanpa pelepasan teknologi yang dipertingkatkan".

 

Katanya, kerjasama dengan rakan kongsi yang berfikiran sama adalah penting untuk kejayaan menyiapkan prototaip ini.

 

"Dengan menyebut khusus kepada Ctruk Boats, yang kepakarannya dalam teknologi bahan komposit membolehkan kami fleksibiliti penuh untuk mengubah suai reka bentuk kapal mengikut keperluan semasa proses pembinaan. Kami juga berharap projek itu telah menyumbang kepada pemupukan bakat tempatan dan keupayaan industri,” ujarnya.


 

hydroglyder

 


Kapal itu akan memulakan ujian laut di Singapura dan bertujuan untuk menyumbang kepada pencapaian matlamat penyahkarbonan negara. Hydroglyder akan menjadi kapal pertama seumpamanya dalam pasaran kraf pelabuhan Singapura, menyediakan alternatif yang lebih cekap dan mesra alam kepada kapal pemindahan krew semasa.

 

Hydroglyder memenangi 'Anugerah Teknologi Maritim Paling Menjanjikan' pada Persidangan Inovasi Singaporu Norway baru-baru ini) sebagai pengiktirafan terhadap teknologi canggih kapal itu. - DagangNews.com