YNH batal jual tanah Segambut, lantik Chin Hin Group Property bangunkan pangsapuri dengan GDV RM685.1 juta | DagangNews Skip to main content

YNH batal jual tanah Segambut, lantik Chin Hin Group Property bangunkan pangsapuri dengan GDV RM685.1 juta

KUALA LUMPUR 25 April - YNH Property Bhd membatalkan penjualan tanah seluas 6.49 ekar di Segambut, dan melantik Chin Hin Group Property Bhd untuk membangunkan plot bagi projek pangsapuri servis yang membawa potensi nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM685.1 juta.

 

Dalam makluman Chin Hin di Bursa Malaysia, syarikat Kar Sin Bhd milik penuh YNH, bersama New York Empire Sdn Bhd (NYESB), telah menandatangani perjanjian pembangunan dengan unit Chin Hin, Chin Hin Property (Segambut) Sdn Bhd, untuk projek tersebut.

 

Kar Sin ialah pemilik benefisiari plot, manakala NYESB — 80% dimiliki oleh Ding Chee Ling dan 20% oleh Lim Leong Wouh — ialah pemilik berdaftar.

 

Chin Hin akan membangunkan pangsapuri servis 2,434 unit di plot itu, yang dianggarkan menelan belanja kira-kira RM575 juta. Sebagai balasan, Chin Hin akan layak menerima sejumlah RM633 juta, ditambah 84.5% daripada GDV jika melebihi RM685 juta.

 

Kar Sin, sebagai pemilik benefisiari, akan mendapat sekurang-kurangnya RM52 juta daripada Chin Hin, walaupun GDV projek itu kurang daripada RM685 juta. Jika anggaran GDV dipenuhi, ia akan mendapat kelayakan "tambahan" tetapi tidak ditentukan.

 

Chin Hin akan membayar RM52 juta sebagai deposit keselamatan dalam tempoh tiga bulan selepas perjanjian itu mendapat semua kelulusan yang diperlukan. Daripada jumlah itu, Chin Hin akan membayar RM24 juta kepada Frazel Group Sdn Bhd bagi pihak Kar Sin.

 

Menurut Chin Hin, Frazel telah menandatangani perjanjian jual beli (SPA) dengan Kar Sin pada 6 Sept 2023 untuk membeli tanah itu. Tetapi SPA telah dibatalkan oleh pihak-pihak pada hari Rabu.

 

YNH, bagaimanapun, tidak mengumumkan sama ada SPA atau pembatalan perjanjian itu.

 

Sementara itu, sebahagian daripada deposit akan digunakan untuk membayar jumlah penebusan pembiayaan yang disediakan oleh RHB Bank, yang mana tanah Segambut dicaj pada masa ini. Baki, bersih daripada jumlah penebusan, akan dibayar kepada Kar Sin.

 

Pendedahan Chin Hin menunjukkan bahawa NYESB pada Jun 2008 telah menjual tanah itu kepada Kar Sin. Tidak jelas sama ada hak milik tanah pegangan bebas telah dipindahkan kepada Kar Sin, kerana NYESB masih disenaraikan sebagai pemilik berdaftar tanah tersebut.

 

Kar Sin pada Ogos 2016 telah menyewakan tanah itu kepada Nation Drive Wilayah Sdn Bhd, tetapi tempoh pegangan tidak didedahkan.

 

Chin Hin berkata projek itu dijangka dimulakan pada Julai tahun depan dan dianggarkan siap pada Jun 2030. Projek itu akan dibiayai oleh pinjaman luar dan dana yang dijana secara dalaman, katanya.

 

Chin Hin berkata mengambil pembangunan itu adalah selaras dengan strateginya untuk mendapatkan simpanan tanah baharu, dan memandangkan lokasi tanah itu yang strategik, pihaknya yakin ia akan menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depannya. - DagangNews.com