Zon Perindustrian Bebas Sama Jaya miliki pelaburan asing dan domestik kira-kira RM15.4 bilion, cipta 15,000 pekerjaan | DagangNews Skip to main content

Zon Perindustrian Bebas Sama Jaya miliki pelaburan asing dan domestik kira-kira RM15.4 bilion, cipta 15,000 pekerjaan

Zon Perindustrian Bebas Sama Jaya di Kuching, Sarawak. - Gambar PNB

KUALA LUMPUR 13 Sept - Zon Perindustrian Bebas Sama Jaya di Kuching telah menarik pelaburan asing dan domestik berjumlah RM15.4 bilion, menghasilkan penciptaan lebih 15,000 pekerjaan, dengan bayaran gaji tahunan RM758 juta, dan menyumbang RM1.05 bilion kepada ekonomi tempatan pada tahun 2023.

 

Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) Dato Wee Hong Seng berkata zon perindustrian telah muncul sebagai pemangkin penting kepada pertumbuhan ekonomi.

 

"Adalah penting untuk kita mengekalkan infrastruktur yang teguh untuk menyokong pemain industri kita, membolehkan mereka berkembang dan berkembang maju di rantau ini," katanya.

 

Semasa mesyuarat pertama Jawatankuasa Pengurusan Taman Perindustrian Sama Jaya (IPMC) yang diadakan hari ini di ibu pejabat MBKS, Wee mengumumkan kerajaan Sarawak telah mencadangkan pengerusi bersama IPMC dengan wakil daripada sektor awam dan swasta dengan matlamat untuk memupuk hubungan yang kukuh, persefahaman bersama, dan kerjasama erat antara kedua-duanya.

 

Beliau menekankan IPMC akan bertanggungjawab mengurus dan melaksanakan penyelesaian berkesan untuk menambah baik keadaan taman perindustrian dan menggalakkan kemampanan jangka panjang.

 

“Kami mengakui pelaksanaan penyelesaian yang dicadangkan mungkin dikekang oleh pengehadan belanjawan. Walau bagaimanapun, kita mesti memastikan Taman Perindustrian Samajaya diselenggara dengan baik untuk meningkatkan daya tarikannya.

 

“Saya percaya platform ini akan menggalakkan kerjasama yang lebih erat antara agensi kerajaan dan pemain industri ke arah pengurusan taman perindustrian yang lebih berkesan,” katanya.

 

Wee juga menggalakkan dialog terbuka antara pemain industri dan kerajaan untuk menangani isu pengurusan taman perindustrian.

 

“Kerajaan, termasuk MBKS, komited sepenuhnya untuk menyokong dan bekerjasama dengan penggiat industri dari Samajaya untuk menangani isu tersebut,” tambahnya. - DagangNews.com