Bank-bank kecil BIMB, Affin Hwang, Alliance bakal dapat manfaat terbesar kenaikan OPR, kata RHB | DagangNews Skip to main content

Bank-bank kecil BIMB, Affin Hwang, Alliance bakal dapat manfaat terbesar kenaikan OPR, kata RHB

Kenaikan OPR 25bps dijangka meningkatkan NIM sebanyak 4-5bps untuk Affin dan ABMB, dan 5-6bps untuk BIMB

KUALA LUMPUR 7 Julai - Bank-bank kecil seperti Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB), Affin Bank Bhd dan Alliance Bank Malaysia Bhd (ABMB) akan menjadi penerima manfaat terbesar kenaikan kadar dasar semalaman (OPR) Bank Negara, kata RHB Research.

 

Menurut firma penyelidikan itu, sementara normalisasi dalam dasar monetari akan positif secara sederhana bagi bank, tiga institusi yang lebih kecil itu akan menyaksikan pengembangan margin faedah bersih (NIM) terbesar dan peningkatan pendapatan.

 

"Berdasarkan panduan bahawa kesan 12 bulan daripada kenaikan OPR 25bps akan meningkatkan NIM sebanyak 4-5bps untuk Affin dan ABMB, dan 5-6bps untuk BIMB, pengiraan kami menunjukkan peningkatan keuntungan bersih kira-kira 3% untuk Affin dan ABMB, dan kira-kira 5% untuk BIMB.

 

"Bagi bank besar, pengembangan NIM sebanyak 2-4bps akan diterjemahkan kepada peningkatan pendapatan 1-2%," katanya.

 

RHB menjangkakan bank-bank akan menaikkan kadar pinjaman asas dan kadar asas sebanyak 25bps penuh.

 

Ia berkata kadar deposit, iaitu untuk deposit tetap, juga harus meningkat dengan kuantum yang sama, walaupun penghantaran penuh kepada kos pendanaan yang lebih tinggi hanya akan dapat dilihat selepas deposit harga semula sepenuhnya dalam tempoh tiga hingga empat bulan.

 

Mengenai pendapatan sektor, RHB berkata kenaikan kadar 25 mata asas (bps) terkini ditambah dengan kenaikan 25bps sebelum ini diramalkan meningkatkan keuntungan bersih FY22 sektor sebanyak 1.8%.

 

Sekiranya berlaku kenaikan kadar 25bps ketiga pada bulan September, peningkatan pendapatan terkumpul akan meningkat kepada 2.2%.

 

"Kami percaya terdapat risiko semakan menaik dalam pendapatan faedah bersih boleh diimbangi oleh pendapatan yuran yang berpotensi lebih rendah, memandangkan ketidaktentuan dalam pasaran kewangan.

 

"Pada masa ini, kami mengunjurkan pertumbuhan 5% YoY dalam pendapatan sektor untuk FY22F," tambahnya, sambil mengulangi panggilan "berat badan berlebihan" ke atas sektor itu. - DagangNews.com