Bayaran kedua i-Sinar Kategori 1 bermula semalam | DagangNews Skip to main content

Bayaran kedua i-Sinar Kategori 1 bermula semalam

 

KUALA LUMPUR 4 Feb. - Ada yang sudah menerima bayaran kedua i-Sinar Kategori 1?

 

Sejak semalam, ramai pengguna media sosial Facebook mula berkongsi mereka sudah menerima bayaran tersebut yang dilaksanakan secara berperingkat. 

 

Seorang pengguna akaun Facebook, Azura Hamzah TR berkongsikan tangkap layar bayaran masuk sebanyak RM1,000 ke dalam sebuah laman kumpulan di Facebook, i-Sinar KWSP semalam. 

 

“Kawan-kawan, i-Sinar Kategori 1 pembayaran kedua sudah masuk. Saya (menggunakan akaun) Maybank. 

 

“Kawan-kawan boleh check (periksa),” kongsinya. 

 

Memanfaatkan 2.5 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), kesemua ahli yang lulus telah menerima bayaran pertama pada 5 Januari lalu. 

 

Sebagai ringkasan, di bawah Kategori 1, pencarum dengan tidak lebih daripada RM100,000 simpanan dalam Akaun 1 boleh mengeluarkan dana sehingga RM10,000 bagi tempoh enam bulan.

 

Sementara itu, Kategori 2 pula terdiri daripada mereka yang mempunyai lebih daripada RM100,000 dalam akaun sama boleh mengeluarkan dana sehingga 10% daripada jumlah simpanan atau sehingga RM60,000 - yang mana lebih rendah.

 

Berbeza dengan Kategori 1, ahli yang tergolong dalam Kategori 2 perlu menyediakan dokumen-dokumen berkaitan seperti slip gaji rasmi (terdapat butiran jumlah keseluruhan gaji termasuk kerja lebih masa dan komisen) dan / atau penyata bank, untuk dimuat naik ke i-Sinar Online.

 

KWSP dalam sebuah kenyataan pada awal Januari lalu berkata, dengan mempertimbangkan wabak COVID-19 yang ada sekarang, semua aplikasi hanya dilakukan dalam talian melalui isinar.kwsp.gov.my, dan ahli diminta untuk tidak melawat mana-mana cawangan KWSP.

 

Permohonan untuk i-Sinar tetap dibuka sehingga 30 Jun 2021. - DagangNews.com