Bila UAE longgarkan undang-undang Islam | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 19 November 2020

Bila UAE longgarkan undang-undang Islam

 

 

SEWAKTU 18 tahun  tinggal di Emiriah Arab Bersatu (UAE), ada banyak perkara yang saya nampak perbezaan antara raja-raja yang memerintah dengan rakyat yang dipimpin. Begitupun, tiada apa yang ingin saya suarakan kerana saya datang dari Malaysia yang mempunyai kerajaan hampir serupa selain tiada demokrasi di UAE.

 

Kedua negara dinaungi oleh raja-raja, sembilan orang raja di Malaysia dan tujuh orang raja di UAE. Itu sahaja persamaan apabila raja-raja berkuasa penuh di UAE.

 

Ada sesuatu kejutan di UAE yang membuat saya berfikir tentang raja yang memerintah UAE, apakah sudah bersesongkol dengan Israel membuatkan lebih berani?

 

Meminum alkohol dan tinggal bersama tanpa perkahwinan menjadi sah di UAE sementara pembunuhan kehormatan dijenayahkan dan lebih keras bagi lelaki yang mengganggu wanita untuk melonggarkan undang-undang Islam.

 

Pembaharuan bertujuan meningkatkan kedudukan ekonomi dan sosial negara yang sedang berkembang dan dengan Ekspo Dunia 2020.

 

Menurut sebuah akhbar British, ini berlaku sebulan selepas Caitlin McNamara, 32, menuduh menteri UAE menyerangnya secara seksual di pulau peribadinya.

 

Ini lagi mengejutkan.

 

aaa
Caitlin McNamara

 

Perluasan kebebasan peribadi mencerminkan perubahan profil sebuah negara yang telah berusaha menjadikan negaranya sebagai destinasi Barat untuk pelancong, pencari nasib dan perniagaan. Walaupun terdapat undang-undang Islam yang sebelumnya telah mencetuskan kes pengadilan terhadap orang asing dan kemarahan di negara asal mereka.

 

Pembaharuan ini bertujuan untuk meningkatkan kedudukan ekonomi dan sosial negara dan "menggabungkan prinsip toleransi UAE", kata agensi berita WAM yang dikendalikan oleh kerajaan. WAM yang hanya memberikan perincian minimum dalam pengumuman hujung minggu yang mengejutkan. Keputusan pemerintah di sebalik perubahan tersebut digariskan secara meluas dalam akhbar Abu Dhabi, The National, yang tidak menyebut sumbernya.

 

aaa

 

Langkah itu menyusuli kesepakatan antara pihak AS untuk menormalkan hubungan UAE dan Israel. Hubungan yang diharapkan dapat membawa masuknya pelancong dan pelaburan Israel.

 

Ini juga muncul ketika Dubai yang bertabur dengan pencakar langit bersiap sedia untuk menjadi tuan rumah Ekspo Dunia 2020. Acara bertaraf tinggi, yang diharapkan akan membawa banyak aktiviti komersial dan sekitar 25 juta pengunjung ke negara ini. Dijadualkan pada bulan Oktober tetapi ditolak setahun kerana pandemik COVID-19.

 

Perubahan yang dikatakan oleh The National akan segera berlaku, juga mencerminkan usaha kerajaan UAE untuk mengikuti perkembangan masyarakat yang cepat berubah dan dinamik.

 

"Saya tidak dapat lebih bahagia dengan undang-undang baru ini yang progresif dan proaktif," kata pembuat filem Emirati, Abdallah Al Kaabi, yang seninya telah menangani topik tabu seperti cinta homoseksual dan identiti gender.

 

"2020 telah menjadi tahun yang sukar dan transformatif untuk UAE," tambahnya.

 

Perubahan merangkumi penghapusan hukuman untuk penggunaan alkohol, penjualan dan pemilikan bagi mereka yang berumur 21 ke atas. Walaupun minuman keras dan bir banyak terdapat di bar dan kelab di bandar-bandar pesisir UAE, individu memerlukan lesen yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk membeli, mengangkut atau meminum alkohol di rumah mereka. Peraturan baru itu membolehkan orang Islam yang dilarang mendapatkan lesen untuk meminum minuman beralkohol secara bebas.

 

aaa
Buddha Bar merupakan bar yang cukup terkenal di Dubai.

 

Saya pernah ke bar untuk melihat orang-orang Arab tempatan mabuk dengan pakaian jubah dan serban. Itu adalah perkara biasa di Dubai di mana bar-bar dipenuhi orang Arab tempatan dan orang dari Arab Saudi. Menurut seorang bos, 60% penjualan minuman keras adalah untuk orang Arab Saudi.

 

Pindaan lain memungkinkan untuk "tinggal pasangan yang belum berkahwin", yang telah lama menjadi jenayah di UAE. Percubaan membunuh diri, yang dilarang dalam undang-undang Islam, juga akan dihukum mati, lapor The National.

 

Sebagai langkah untuk "melindungi hak-hak wanita" dengan lebih baik, kerajaan UAE akan menyingkirkan undang-undang yang membela "kejahatan kehormatan". Ini adat suku yang dikritik secara meluas di mana saudara lelaki boleh menghindari pendakwaan kerana menyerang seorang wanita yang dilihat sebagai tidak menghormati keluarga. Hukuman untuk kejahatan yang dilakukan untuk membasmi "rasa malu" seorang wanita kerana tidak bertanggungjawab atau tidak mematuhi ketat agama dan budaya, kini akan sama untuk serangan dan jenayah lain.

 

Di UAE, ekspatriat merupakan sembilan per 10 daripada jumlah penduduk tempatan dan pindaan tersebut akan membolehkan orang asing menghindari mahkamah Syariah Islam dalam isu-isu seperti perkahwinan, perceraian dan harta pusaka.

 

Pengumuman itu mengatakan bahawa tidak ada tingkah laku lain yang dianggap menghina adat istiadat tempatan yang telah membuat warga asing dipenjara pada masa lalu, seperti perlakuan homoseksual, berpakaian bertentangan jantina dan bercium sesama lelaki atau perempuan.

 

Nilai-nilai Islam tradisional tetap kuat di dalam persekutuan tujuh raja-raja gurun. Walaupun begitu, perubahan drastik itu boleh berlaku tanpa tentangan yang terlalu popular kerana populasi penduduk, terutama di kota-kota utama Dubai dan Abu Dhabi , sangat kecil.

 

Kira-kira 1 juta Emirat di UAE di sebuah negara yang diperturunkan secara keturunan. Kerajaan UAE telah lama dikritik kerana penolakannya terhadap perbezaan pendapat, dan hampir sama dengan garis pemerintah. Parti politik dan kesatuan pekerja tetap tidak sah.

 

Terdapat sekitar 8.4 juta penduduk asing - termasuk 250,000 rakyat Britain - yang tinggal di negara ini yang di bawah pindaan tersebut akan dibenarkan untuk mengelakkan mahkamah Syariah Islam dalam isu-isu seperti perkahwinan, perceraian dan harta pusaka.

 

Walaubagaimanapun, pembaharuan itu berlaku sebulan setelah kurator festival sastera  di UAE menuduh Sheikh Nahyan bin Mubarak Al Nahyan, 69, menteri toleransi UAE menyerangnya.

 

aaa
Sheikh Nahyan bin Mubarak

 

Caitlin McNamara, 32, telah menuduh Sheikh Nahyan mencium dan meraba-raba badannya ketika dia pergi mengunjunginya di vila yang terletak di pulau peribadinya pada Februari lalu. Kunjungannya untuk membincangkan festival sastera pertama di Abu Dhabi.

 

Festival ini membatalkan francaisnya di UAE setelah tuduhan tersebut diumumkan. Peguam mewakili Sheikh Nahyan telah menolak tuduhan McNamara.

 

Tetapi Crown Prosecuting Service (CPS) mengumumkan bahawa tidak ada kes yang akan diajukan terhadap menteri UAE itu kerana tidak memenuhi kriteria undang-undang yang diperlukan untuk mendakwa.

 

Ternyata berita ini seperti masa-masa lalu yang mana keluarga diraja akan sentiasa disembunyikan dari penuduhan.

 

Saya pernah baik dengan keluarga diraja di UAE dan tidak hairan dengan skandal kerana ada darjat yang memisahkan. Tidak hairan kerana keluarga diraja UAE hanyalah manusia biasa yang melakukan kesalahan!

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah Karyawan Tamu di UniSZA dan telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KOLEKSI WAINUIOMATA

Pengerusi Media Arab yang Mabuk

Tinggal setahun di apartmen depan kubur luas

TIDAK LAGI DITANYA GAJI SEMASA MAKAN TENGAHARI

Lapor diri di Dubai Internet City pada 2000

Menjadi jemaah tunggal Malaysia di khemah Indonesia

Tilam ditarik, kepala terhantuk lantai Masjidilharam

INDONESIA BAGUS BAGUS !!!

Mengerjakan haji dengan visa instant

Dinafikan Koridor Raya Multimedia, Selamat Datang Dubai Internet City 

 

 

 

 

Portfolio Tags