‘Billionaires Row’: Kawasan kayangan sebenar di Palm Jumeirah, Dubai | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 7 July 2022

‘Billionaires Row’: Kawasan kayangan sebenar di Palm Jumeirah, Dubai

 

 

 

DUBAI ialah destinasi pelancongan yang sentiasa berkembang maju mempamerkan peluang perniagaan yang luar biasa dan menguntungkan, menarik untuk pelabur antarabangsa selain daripada kestabilan politik dan ekonomi.

 

‘Billionaires Row’ di Dubai mempunyai sekitar 13 vila istimewa dengan akses pantai persendirian, berharga antara AED120 juta hingga AED300 juta. Harga yang terus tinggi.

 

Zon eksklusif di Frond G Palm Jumeirah ini akan menjadi alamat mewah Dubai yang terbaharu dan paling diingini. Dimana Frond G sewaktu saya bekerja dibiarkan kosong sehingga tahun 2022 ini.

 

Palm Jumeirah ialah pulau tiruan berbentuk pokok dengan trunk dengan 17 fronds yang terdiri daripada hotel mewah, kediaman dan tempat riadah bertaraf dunia. Vila tepi laut yang mewah di Palm Jumeirah menampilkan pemandangan dermaga yang menakjubkan di kawasan kejiranan yang santai dan eksklusif.

 

Pembinaan vila pertama baru sahaja siap, manakala yang kedua akan siap pada akhir bulan ini. Turut ditawarkan hartanah kediaman dan komersial premium di Dubai dan pelaburan hartanah dari seluruh dunia.

 

Melihat melangkaui tempat makan mewah Dubai dan bangunan pencakar langit yang tidak berkesudahan, kita akan menemui beberapa hartanah paling mewah di dunia.

 

Rumah kepada golongan yang kaya raya dimana tahun demi tahun, Dubai menarik ekspatriat dari seluruh dunia untuk mengalami projek mega yang menarik perhatiannya.
 

 

wainuiomata
‘Billionaires Row’ menampilkan pelbagai ciri unik dan mewah yang memaparkan keanggunan tiada tandingan.

 

 

Untuk memulakan projek itu, vila pertama yang dijenamakan sebagai 'Riva Del Lusso', berkeluasan lebih 10,000 kaki persegi telah pun dibina. Dengan lebih daripada bilik yang mencukupi dan garaj untuk menempatkan lapan kereta, harta tanah lima bilik tidur ini dilengkapi dengan pantai persendirian untuk ketenangan yang lengkap.

 

Dengan pandangan yang menarik, vila Riva del Lusso untuk reka bentuk seni bina dan reka bentuk dalaman dan bersedia untuk memenuhi "orang terkaya di dunia".

 

Sebagai taman permainan individu, kediaman ultra-mewah adalah lebih penting sekarang berbanding sebelum ini.

 

Vila-vila istimewa yang luar biasa ini menawarkan hartanah kediaman yang bergaya dengan kemudahan bertaraf dunia, direka khas untuk menampung gaya hidup Dubai yang sempurna.

 

Jalur eksklusif ini sudah pun menempatkan 13 vila istimewa, yang kesemuanya dilengkapi dengan akses pantai peribadi, kolam renang dan tempat letak kereta bawah tanah. Lokasi ini sudah pasti akan menjadi alamat baharu Dubai yang paling hangat.

 

Dengan 'Billionaires Row' telah diletakkan di atas peta global dengan dua kawasan kejiranan berprestij di Manhattan's 57th Street dan di The Bishops Avenue di London, kini giliran Dubai.

 

Pasaran hartanah mewah Dubai merekodkan pertumbuhan harga ketiga tertinggi dalam kalangan bandar global pada 2021. Lebih 5,200 pangsapuri dan 552 vila telah dijual pada suku keempat 2021 sahaja, dengan tawaran bernilai AED17.07 bilion.

 

 

wainuiomata

 

 

AED3.4 bilion daripadanya telah diurus niagakan di Palm Jumeirah dimana rumah kepada ramai selebriti dan individu yang mempunyai nilai tinggi dari seluruh dunia.

 

Lonjakan permintaan ini berpunca daripada pengendalian pandemik negara, kejayaan Ekspo 2020 Dubai  dan pilihan visa jangka panjang fleksibel yang ditawarkan oleh kerajaan UAE kepada pelabur.

 

Pelabur yang ingin memasuki pasaran hartanah mewah Dubai tahun ini perlu mempersiapkan diri untuk apa yang boleh menjadi tahun rekod untuk nilai modal.

 

Walaupun ledakan hartanah global yang didorong oleh pandemik mula reda, permintaan UAE dibantu oleh bekalan terhad rumah di bahagian atas pasaran, pembaharuan visa dan peranan harta sebagai lindung nilai terhadap inflasi.

 

Peningkatan dalam pasaran sejak 2021 masih berterusan, menjadikan banyak penilai dan penjual harga hartanah dengan menjangkakan aliran meningkat.

 

Digabungkan dengan pengurangan bekalan dalam segmen hartanah mewah, bermakna terdapat sekurang-kurangnya nisbah 3:1 pembeli kepada hartanah yang dicari.

 

Sememangnya, ini menyebabkan setiap urus niaga menolak sempadan lagi, itulah sebabnya dapat melihat lebih banyak transaksi rekod.

 

 

wainuiomata

 

 

Pasaran hartanah mewah Dubai masih menawarkan peluang kepada pelabur yang telah melihat bagaimana Dubai menjadi bandar raya yang unik di Timur Tengah.

 

Dengan sektor hartanah utama berada di landasan untuk tahun rekod dan melihat beberapa hartanah bernilai tertinggi yang dijual sejak permulaan 2022.

 

Nilai modal dalam sektor kediaman Dubai telah berkembang dengan ketara sejak 12 bulan lalu, terutamanya di bahagian atas pasaran. Pasaran kediaman yang lebih luas menyaksikan harga meningkat sebanyak 10.9 peratus pada tahun hingga Mei 2022.

 

Harga vila meningkat 19.8 peratus, manakala pangsapuri meningkat 9.6 peratus.

 

Tetapi unit kediaman utama - di Palm Jumeirah, Emirates Hills dan Pulau Teluk Jumeirah - melonjak sebanyak 58.9 peratus sejak 12 bulan lalu. Menganggarkan bahawa transaksi vila dan pangsapuri antara Januari dan Mei 2022 sahaja bernilai Dh61.9 bilion.

 

Vila kekal sangat dicari, bukan sahaja oleh pembeli domestik, tetapi juga oleh individu bernilai tinggi antarabangsa yang terus berduyun-duyun ke bandar untuk mengambil rumah paling mewah di Dubai.

 

 

wainuiomata

 

wainuiomata

 

 

Pelabur memikirkan semula keutamaan kerana didorong terutamanya oleh pelabur asing dengan India dan Eropah kekal sebagai pasaran sumber yang kukuh.

 

Di seluruh dunia, campur tangan ekonomi seperti pelonggaran kuantitatif dan kadar faedah yang rendah menyemarakkan permintaan hartanah semasa pandemik, kerana penutupan memaksa orang ramai memikirkan semula keutamaan mereka.

 

Orang boleh mengatakan UAE bersedia untuk perubahan ini dan mempunyai penyelesaian yang tepat untuk pembeli tempatan dan antarabangsa bernilai tinggi, dengan pelbagai pembangunan baharu yang terletak di pinggir pusat pusat bandar, yang menjanjikan penyelesaian perumahan dengan pengalaman komuniti yang dipertingkatkan.

 

Inisiatif kerajaan, seperti pengembangan program Visa Emas 10 tahun dan jenis permit kediaman baharu untuk pesara dan pekerja terpencil, telah menyumbang kepada kenaikan harga.

 

Kempen vaksin COVID-19 yang pantas dan Ekspo berprofil tinggi 2020 Dubai meningkatkan lagi persepsi pelabur terhadap UAE.

 

 

wainuiomata

 

 

Ringkasnya, Dubai menawarkan gaya hidup, keselamatan dan nilai wang yang lebih baik daripada bandar utama lain di dunia.

 

Tanggapan kerajaan terhadap wabak itu bermakna pelabur kini telah menambah kestabilan.

 

Jika dibandingkan dengan tindak balas negara lain, kestabilan tambahan ini merupakan daya penggerak utama dalam individu bernilai tinggi berpusu-pusu ke Dubai, memacu permintaan untuk segmen mewah dan seterusnya menyebabkan peningkatan mendadak dalam penilaian hartanah.

 

Saya merasa bangga dengan kehidupan yang aman di Dubai dan selalu terkenang kebahagiaan sepanjang 18 tahun sebelum terkena strok dan menjadi OKU. Begitupun, rezeki dari Tuhan dan hidup semakin terhad.

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com
 
 
KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA
Portfolio Tags