Bintai Kinden, CBSB meterai MoU bangunkan tanah dengan GDV lebih RM700 juta | DagangNews Skip to main content

Bintai Kinden, CBSB meterai MoU bangunkan tanah dengan GDV lebih RM700 juta

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 
nabila@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 1 Dis -  Bintai Kinden Corporation Berhad menandatangani memorandum persefahaman (MOU) dengan Charter Built Sdn Bhd (CBSB) untuk bersama-sama membangunkan sebidang tanah perindustrian berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

 

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Bintai Kinden, Azri Azerai berkata, tanah seluas 36 hektar itu mempunyai potensi nilai pembangunan kasar (GDV) tidak kurang daripada RM700 juta.

 

Ujarnya, MOU itu selaras dengan strategi Syarikat untuk mempelbagaikan perniagaan dan bukannya bergantung semata-mata kepada perniagaan kejuruteraan mekanikal dan elektrikal (M&E) teras yang sedia ada.

 

"Kumpulan Bintai mempunyai pengalaman dan kepakaran lepas dalam menjalankan dan menyiapkan pelbagai pembinaan pembangunan hartanah dan projek berkaitan dalam tempoh 36 tahun. 

 

“Pembangunan bersama untuk membangunkan sebidang tanah perindustrian dengan CBSB akan menambah satu lagi portfolio projek kepada Kumpulan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Azri Azerai
Azri Azerai

 

Menurut kenyataan itu lagi, CBSB terlibat dalam perniagaan kerja-kerja sivil dan struktur, perundingan pengurusan projek dan kerja-kerja kontrak kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC). 

 

Menerusi MOU tersebut Bintai dan CBSB telah bersetuju bersama untuk berunding secara eksklusif  mengenai struktur dan terma cadangan, yang akan menguntungkan dan bersinergi, dengan niat untuk memuktamadkan dan memuktamadkan perjanjian.

 

"MOU itu sah untuk tempoh satu tahun mulai hari ini, dan boleh dilanjutkan lagi melalui persetujuan bersama secara bertulis oleh  kedua-dua pihak," katanya.  -DagangNews.com