Bolehkah Akta Hak Cipta 2022 bantu Astro hapuskan kotak TV Android? | DagangNews Skip to main content

Bolehkah Akta Hak Cipta 2022 bantu Astro hapuskan kotak TV Android?

Akta Hak Cipta (Pindaan) 2022 berpotensi sangat berkesan memerangi cetak rompak kandungan Astro.

KUALA LUMPUR 14 April - Bolehkah Akta Hak Cipta (Pindaan) 2022 menjadi senjata bagi Astro Malaysia Holdings Bhd mengekalkan status monopolinya sebagai pengendali TV satelit berbayar untuk mengekang perluasan kotak TV Android?

 

Menurut Maybank IB Research, undang-undang terkini tersebut mengenal pasti secara eksplisit bahawa teknologi penstriman adalah satu cara yang melanggar hak cipta.

 

Ini kerana bacaan Seksyen 43A menggambarkan bahawa e-dagang (misalnya Shopee, Lazada, Carousell) dan platform media sosial (Facebook) yang secara terbuka menjual peranti penstriman haram (kotak Android TV) berkemungkinan bersalah kerana melanggar hak cipta.

 

Lagipun, tinjauan pendapat YouGov pada Februari 2019 mendapati bahawa 87% pemilik peti TV Malaysia membelinya daripada platform e-dagang dan media sosial.

 

“Akta Hak Cipta (Pindaan) 2022 membayangkan kepada kami bahawa ia berpotensi sangat berkesan dalam memerangi cetak rompak kandungan yang telah melanda ASTRO sejak enam tahun lalu,” ulas penganalisis Yin Shao Yang dalam kemas kini syarikat.

 

"Secara positif, Seksyen 51B membayangkan bahawa Astro Malaysia sebagai pemilik hak cipta, boleh 'menguji' pembelian kotak TV untuk menentukan sama ada sesiapa melanggar hak ciptanya dan mengambil tindakan undang-undang terhadap pesalah yang disyaki."

 

Dari aspek negatif bagaimanapun, Seksyen 41A (2) membayangkan bahawa pesalah boleh mengelak daripada pendakwaan jika pihak berkuasa telah mengeluarkan tawaran bertulis untuk mengkompaun pesalah “sejumlah wang tidak melebihi 50% daripada jumlah denda maksimum yang dikenakan. Seseorang itu akan dipertanggungjawabkan sekiranya dia telah disabitkan dengan kesalahan itu”.

 

“Perlindungan yang berkaitan ialah kebenaran bertulis daripada pendakwa raya, juga dikenali sebagai Peguam Negara, mesti diminta sebelum mengeluarkan tawaran bertulis tersebut,” kata Maybank IB Research.

astro

Memandangkan akta itu baharu dan masih belum diuji di mahkamah, Maybank IB Research mengekalkan anggaran pendapatannya ke atas Astro Malaysia sambil mengulangi penarafan “beli” dan harga sasaran RM1.36.

 

"Anggaran pendapatan dan harga sasaran (kami) adalah berdasarkan hasil langganan TV Astro Malaysia yang meningkat 1%-2% setahun selepas jatuh 30% dalam tempoh enam tahun lepas," unjuran firma penyelidikan itu.

 

“Kami juga menyedari bahawa pergolakan mungkin kekal tinggi bukan sahaja disebabkan oleh cetak rompak kandungan tetapi pada masa ini sentimen pengguna yang rapuh akibat kuasa beli yang terhakis akibat kenaikan inflasi. Namun, tindakan ini boleh menjadi titik perubahan yang sangat positif untuk Astro Malaysia. – DagangNews.com