Boustead Naval Shipyard sedia bekerjasama dengan pihak berkuasa pastikan projek LCS siap | DagangNews Skip to main content

Boustead Naval Shipyard sedia bekerjasama dengan pihak berkuasa pastikan projek LCS siap

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa dalam melaksanakan semua langkah perlu bagi memastikan projek Littoral Combat Ship (LCS) akan siap demi kepentingan pertahanan negara.

 

“Kami menghargai penemuan serta cadangan yang diberikan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dalam laporan itu, dan kami menyokong penuh pihak berkuasa untuk mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang terlibat dalam salah laku dalam projek itu,” kata BNS dalam satu kenyataan hari ini.

 

“Rundingan untuk LCS telah bermula sejak 2011 dan BNS kini diuruskan oleh kepimpinan baharu, dan kami sangat komited untuk meneruskan projek itu.

 

“Dalam tempoh mobilisasi 6 bulan sekarang, kami bekerja keras dalam melibatkan diri dan berunding dengan pengeluar peralatan asal (OEM) dan vendor untuk memuktamadkan perancangan ke hadapan projek seperti yang dikehendaki dan dikehendaki oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) ,” katanya.

 

BNS berkata ia juga bekerjasama rapat dengan Jawatankuasa Khas Tadbir Urus Khas yang dipengerusikan bersama Ketua Setiausaha Perbendaharaan dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, bagi memastikan TLDM menerima aset LCS yang amat diperlukan.

 

"Sementara itu, BNS telah melaksanakan pelbagai inisiatif di bawah program transformasi yang sedang dijalankan untuk mengukuhkan perniagaan dan operasi kami.

 

“Selain penstrukturan semula organisasi, serta merekrut bakat baharu dan menentukur sumber sedia ada, kami juga telah meningkatkan penggunaan pendigitalan, terutamanya dalam pengurusan projek untuk menghapuskan ketirisan, dan memastikan integriti dan ketelusan dalam melaksanakan mandat yang diberikan oleh Kerajaan.

 

“Di tengah-tengah semua usaha ini adalah keutamaan kami untuk memperkukuh kekuatan TLDM dalam menjaga perairan negara, pada masa yang sama memastikan kesejahteraan dan kepentingan semua pihak berkepentingan projek ini terpelihara, ” katanya.

 

Kenyataan media Boustead Naval Shipyard ini adalah susulan pendedahan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara Wong Kah Woh bahawa projek Kapal Tempur Littoral (LCS) kini sudah terlebih kos RM1.4 bilion, dengan RM400 juta digunakan untuk membayar hutang lama daripada projek kapal peronda lama.

 

Ahli Parlimen Ipoh Timor itu menambah, 15% daripada peralatan untuk projek LCS bernilai RM1.7 bilion juga sudah lapuk selepas terlalu lama disimpan.

 

“Kontrak Kapal Tempur Littoral (LCS) diberikan kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) melalui rundingan terus dan kita telah membayar mereka sehingga RM6.083 bilion setakat ini.

 

"Namun, tiada satu pun kapal LCS telah dihantar. Mengikut garis masa kami, lima kapal LCS sepatutnya telah siap dan diserahkan kepada kita menjelang Ogos 2022," kata Wong.

 

Ketika ditanya pemberita, beliau berkata daripada RM1.4 bilion kos tambahan, RM400 juta digunakan untuk membayar hutang lama projek NGPV, RM300 juta digunakan untuk kemudahan integrasi di Cyberjaya, manakala selebihnya adalah lebihan kos. - DagangNews.com