Caely lantik dua lagi bekas polis sebagai ahli lembaga pengarah | DagangNews Skip to main content

Caely lantik dua lagi bekas polis sebagai ahli lembaga pengarah

KUALA LUMPUR 28 Sept - Selepas tujuh pengarah disingkirkan bulan lepas, Caely Holdings Bhd, pembuat pakaian dalam yang terlibat dalam perebutan dan siasatan pemegang saham oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak lima bulan lalu — melantik dua lagi bekas polis pegawai kepada lembaga menjadikan empat kesemuanya setakat ini.

 

Caely mengumumkan pelantikan Chong Seng Ming, 61, dan bekas Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid, 60, sebagai pengarah bebas dan bukan eksekutif syarikat itu.

 

Kedua-duanya mempunyai lebih 40 tahun pengalaman sebagai pegawai polis dengan latar belakang undang-undang, menurut pemfailan syarikat dengan Bursa Malaysia.


 

Datuk Mior Faridalathrash Wahid
Datuk Mior Faridalathrash Wahid - Gambar fail

 


Sementara itu, Ng Keok Chai, yang berkhidmat selama 36 tahun dalam Polis Diraja Malaysia, ialah pengerusi eksekutif syarikat itu. Syarikat itu menjelaskan pelantikan itu dibuat pada 29 Ogos, bukannya 29 Sept seperti yang dinyatakan dalam pemfailan awal bertarikh 2 Sept.

 

"Beliau (Ng) pakar dalam penyiasatan jenayah merentasi pelbagai bidang termasuk jenayah komersial, jenayah am dan perakaunan forensik, dengan pengurusan yang mencukupi dan pengalaman operasi khas," kata Caely dalam pemfailan bursa.

 

Bersama Datuk Kang Chez Chiang, kini terdapat empat bekas pegawai polis yang duduk di lembaga Caely. Kang telah berkhidmat dengan pasukan polis selama 39 tahun enam bulan.

 

Pembuat pakaian dalam yang berpangkalan di Teluk Intan itu juga telah melantik bekas juruaudit, Kenny Khow Chuan Wah.

 

Dalam pemfailan bursa berasingan, Caely berkata Khow, 47, mempunyai pengalaman lebih 13 tahun sebagai juruaudit dengan PricewaterhouseCoopers (PwC) Malaysia, termasuk dua tahun peminjaman di PwC London.

 

Pengarah lain yang menyertainya baru-baru ini ialah Leong Seng Wui dan Krishnan Dorairaju.

 

Menariknya, tiga ahli lembaga pengarah Caely iaitu Ng, Khow dan Leong juga merupakan pengarah Green Packet.

 

Sementara itu, dua pengarahnya, Ng dan Kang, berada dalam lembaga pembuat sarung tangan Hong Seng Consolidated Bhd, yang secara kebetulan Khow telah berundur daripada jawatan pengarah eksekutif pada Mac tahun ini.

 

Ng dan Khow ialah pengarah CSH Alliance Bhd (dahulunya dikenali sebagai KTG Bhd).

 

Khow memegang jawatan pengarah dalam MMAG Holdings Bhd juga.

 

Ng, 63, kini menganggotai lembaga pengarah Ingenieur Gudang Bhd (bekas Dynaciate Group Bhd).

 

Leong, seorang pengarah eksekutif, sememangnya antara 12 defendan dalam tuntutan mahkamah yang difailkan Caely bulan lepas untuk mendapatkan semula dana yang didakwa diselewengkan berjumlah RM30.55 juta.

 

Defendan lain termasuk Kok Kwang Lim, Valhalla Capital Sdn Bhd, Datuk Seri Goh Choon Kim — yang merupakan pemegang saham tunggal terbesar, memegang 21.05% kepentingan; serta bekas pengarah urusan kumpulan itu Datuk Chuah Chin Lai dan isterinya Datin Fong Nyok Yoon, dan enam yang lain.

 

Fong, pengasas Caely, berhenti sebagai pengarah bukan eksekutif bulan lepas. Dia memegang 7.38% kepentingan.

 

Kenyataan tuntutan Caely menunjukkan bahawa 12 defendan ini secara kolektif memiliki 50.01% pegangan saham.

 

Caely, bersama anak syarikat milik penuhnya Caely (M) Sdn Bhd (CMSB), turut memohon ganti rugi teladan daripada Chuah dan Fong atas dakwaan melanggar kewajipan fidusiari semasa mereka berkhidmat sebagai pengarah dalam kedua-dua syarikat.

 

Ia menyaman 10 defendan lain atas konspirasi mereka dengan Chuah dan Fong untuk menutup penyelewengan dan pelanggaran kewajipan fidusiari.

 

Bagaimanapun, tujuh pengarah yang memulakan tindakan undang-undang telah dikeluarkan. Tidak diketahui sama ada ahli lembaga pengarah baharu akan meneruskan kes itu, bergerak ke hadapan.

 

Sebagai imbasan, tujuh pengarah itu telah disingkirkan apabila Mahkamah Tinggi bulan lepas memutuskan bahawa resolusi untuk memecat ahli lembaga pengarah telah diluluskan pada EGM.

 

Koo Chen Yeng, anak kepada pemegang saham kedua terbesar Datuk Seri Tee Yam @ Koo Tee Yam, adalah antara pengarah yang telah disingkirkan. Tee Yam memegang 19.12% kepentingan dalam Caely. - DagangNews.com