Cahya Mata Sarawak ambil alih Scomi Oilfield bernilai RM21 juta | DagangNews Skip to main content

Cahya Mata Sarawak ambil alih Scomi Oilfield bernilai RM21 juta

Ini adalah peluang untuk meluaskan perniagaannya ke dalam sektor tenaga global dan mengembangkan hasil serta pendapatannya.

KUCHING 17 Mac  – Cahya Mata Sarawak Berhad (CMS) menerusi dua anak syarikatnya, Cahya Mata Oiltools Sdn Bhd (Oiltools) dan Oiltools International Sdn Bhd (Oiltools International), memeterai 4 perjanjian jual beli bersyarat (SPA) dengan Scomi Energy Services Berhad untuk mengambil alih Scomi Oilfield Ltd bersama pelbagai syarikat dan asetnya bernilai RM21 juta.

 

Cadangan pengambilalihan itu, yang dijangka disempurnakan pada suku ketiga 2022, mewakili pelaburan strategik dengan potensi sinergi dengan perniagaan sedia ada Kumpulan CMS serta peluang untuk meluaskan perniagaannya ke dalam sektor tenaga global dan mengembangkan hasil serta pendapatannya.

 

Scomi Energy, melalui Kumpulan Oilfield, ialah satu daripada lima penyedia perkhidmatan sokongan penggerudian dan produk terbaik global untuk industri minyak dan gas.

 

Ia menawarkan perkhidmatan cecair penggerudian dan perkhidmatan pengurusan sisa penggerudian.

 

Scomi Energy mempunyai kehadiran di 15 pasaran di seluruh Asia, Timur Tengah, Eropah dan Afrika dengan buku pesanan yang berterusan.

 

Dalam kenyataan media di sini hari ini, CMS berkata, pengurusan syarikat menjangka untuk memanfaatkan kehadiran global Kumpulan Oilfield untuk mengembangkan pelanggan Kumpulan dan berfungsi sebagai jambatan untuk pengembangan perniagaan sedia ada ke pasaran di mana Kumpulan Oilfield mempunyai kehadiran.

 

Usaha Kumpulan CMS ke dalam kemampanan sebagai strategi perniagaan akan mendapat manfaat daripada perniagaan perkhidmatan pengurusan sisa Oilfield Group dan perniagaan ini dijangka berkembang disebabkan peningkatan aktiviti penggerudian kerana harga minyak mentah kekal tinggi.

 

Manfaat tambahan daripada pengambilalihan yang dicadangkan ialah Kumpulan tidak akan menanggung hutang tambahan manakala perkhidmatan penggerudian dan pengurusan sisa adalah perniagaan ringan aset.

 

Struktur cahaya aset akan menjadi model operasi perniagaan teras untuk pertumbuhan masa hadapan.


 

scomi

 


Selepas menimbang risiko dan peluang, pihak pengurusan menganggap cadangan pengambilalihan sebagai strategi tepat pada masanya untuk mempelbagaikan sektor tenaga global kerana terdapat potensi untuk Oiltools menjadi penyumbang penting kepada CMS daripada peningkatan dalam keseluruhan aktiviti penggerudian berikutan peningkatan permintaan untuk minyak dan gas serta penstrukturan semula rantaian bekalan tenaga global.

 

SPA pertama adalah untuk pengambilalihan Oilfield dan sembilan anak syarikatnya serta 48% kepentingan ekuiti dalam Scomi KMC Sdn Bhd daripada Scomi Energy dengan pertimbangan tunai RM13.5 juta.

 

SPA kedua melibatkan Oiltools International yang memperoleh daripada Scomi Oiltools Sdn Bhd kepentingan ekuiti 4% dalam Scomi KMC, 25% kepentingan ekuiti dalam Scomi Oiltools Gulf W.L.L. dan 25% kepentingan ekuiti dalam Continental Wire Cloth (Malaysia) Sdn Bhd (dahulunya dikenali sebagai Global Oilfield Products Sdn Bhd) untuk pertimbangan tunai RM2.6 juta.

 

Melalui SPA pertama dan kedua, Oiltools akan memegang 52% kepentingan ekuiti dalam Scomi KMC.

 

SPA ketiga adalah untuk pemerolehan pejabat kedai 5 tingkat yang terletak di Dataran Prima, Petaling Jaya, Selangor oleh Oilfield International daripada SOSB.

 

SPA keempat adalah untuk pemerolehan inventori dan peralatan Oilfield International daripada SOSB dengan jumlah balasan tunai sebanyak RM3.0 juta dan RM1.9 juta masing-masing. - DagangNews.com