CGS-CIMB turunkan unjuran pendapatan sesaham IGB REIT 0.4-3% bagi FY22-23  | DagangNews Skip to main content

CGS-CIMB turunkan unjuran pendapatan sesaham IGB REIT 0.4-3% bagi FY22-23 

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 27 Jan -  CGS-CIMB menurunkan pendapatan sesaham (EPS) IGB REIT bagi tahun kewangan 2022-2023 (FY22-23F) sebanyak 0.4-3%, manakala EPS bagi FY24F dijangka berkembang 28.3% yoy bagi mencerminkan trajektori pemulihan pasca pandemik.

 

Dalam nota penyelidikannya di sini hari ini, firma penganalisis itu berkata, daya tarikan pusat beli-belah utama IGB REIT menjadikan mereka berada pada kedudukan yang baik untuk pemulihan yang teguh.

 

"Ini sekaligus menjadi pemangkin utama bagi harga sahamnya untuk jangka sederhana.

 

"Namun risikonya adalah penyebaran varian Omicron yang dikhuatiri akan mengakibatkan penutupan kembali operasi perniagaan," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini.

 

Tambah CGS-CIMB, keuntungan bersih teras FY21 IGB REIT merangkumi 101%/102% daripada ramalan tahun penuhnya dan konsensus. 

 

Ujarnya, prestasi IGB REIT secara amnya adalah sejajar, dengan 4QFY21 mempamerkan pemulihan qoq yang kukuh, menetapkan asas untuk penambahbaikan dalam keadaan operasi pada suku akan datang. 

 

"Hasil pada 4Q21 meningkat 25% qoq, didorong oleh pembukaan semula ekonomi sepenuhnya sejak Oktober dan suasana runcit yang rancak, yang mendapat manfaat daripada perayaan akhir tahun. 

 

"Selaras dengan prestasi qoq yang lebih kukuh dan sokongan penyewaan yang berkurangan, keuntungan bersih teras 4Q21 (tidak termasuk RM7 juta hapus nilai dalam penghutang) meningkat 23.2% qoq (-30% yoy). 

 

"Secara keseluruhan, hasil FY21 turun 14.1% yoy disebabkan gangguan daripada sekatan berpanjangan ke atas pendapatan sewa dan tempat letak kereta.

 

"Ini membawa kepada penguncupan 19% yoy dalam keuntungan bersih teras FY21 kepada RM212 juta tidak termasuk RM11.9 juta kemerosotan bersih penghutang perdagangan," jelasnya. -DagangNews.com