China adalah rakan dagang utama Sarawak dengan dagangan bernilai RM27.045 bilion | DagangNews Skip to main content

China adalah rakan dagang utama Sarawak dengan dagangan bernilai RM27.045 bilion

KUCHING 21 Sept - China muncul sebagai rakan dagangan utama Sarawak, dengan nilai barangan yang didagangkan berjumlah RM27.045 bilion pada tahun 2021.

 

Nilai eksport ke China adalah RM18.6 bilion terutamanya disumbangkan oleh gas asli cecair, manakala import bernilai RM8.4 bilion, terutamanya dalam bahan kimia, bahan api mineral, pelincir dan barang perkilangan.

 

Timbalan Premier Sarawak, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan mengalu-alukan lebih banyak syarikat daripada China untuk meneroka peluang pelaburan dan perdagangan di Sarawak.

 

Beliau menyatakan demikian ketika menerima kunjungan hormat Konsul Jeneral Republik dari China di Kuching Tuan Yang Terutama Xing Weiping di pejabatnya di sini hari ini, menurut satu kenyataan.

 

Kedua-dua pemimpin mengakui bahawa Sarawak sebagai sebahagian daripada Malaysia dan China telah mengekalkan hubungan baik selepas menjalinkan hubungan diplomatik pada tahun 1974, sama ada antara kerajaan, perniagaan dan pertukaran sosial.

 

Dalam pertemuan itu, mereka membincangkan pelbagai perkara yang mempunyai kepentingan bersama dan bertukar-tukar idea dan pandangan, terutamanya dalam perdagangan dan pelaburan di mana Sarawak dan China boleh bekerjasama.

 

Bidang yang berpotensi termasuk pembangunan infrastruktur, pendigitalan, teknologi tinggi, minyak dan gas, petrokimia, pertanian komersial dan banyak lagi.

 

Yang turut hadir pada perjumpaan tersebut ialah Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa, Industri dan Pelaburan Sarawak, Datuk Dr Malcolm Mussen Lamoh, penasihat Kementerian untuk pembangunan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), Datuk Mohd Naroden Majais dan Timbalan Konsul Jeneral Song Changhong. — DagangNews.com