CIMB rangkul 3 anugerah Syarikat Terurus Terbaik Asia 2022 anjuran FinanceAsia | DagangNews Skip to main content

CIMB rangkul 3 anugerah Syarikat Terurus Terbaik Asia 2022 anjuran FinanceAsia

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 18 Mei - Kumpulan CIMB (CIMB) telah merangkul tiga anugerah dalam Syarikat Terurus Terbaik Asia 2022 anjuran FinanceAsia. 

 

Dijaringkan dengan input daripada kedua-dua pelabur dan penganalisis di seluruh rantau ini, CIMB menyapu bersih anugerah 'Paling Komited terhadap Penjagaan Alam Sekitar', 'Paling Komited Terhadap Sosial’ dan ‘Hubungan Pelabur Terbaik’ di Malaysia.

 

Diadakan setiap tahun, tinjauan pendapat Syarikat Terurus Terbaik Asia 2022 oleh FinanceAsia berfungsi sebagai penanda aras syarikat paling berpengaruh di rantau ini dengan menilai prestasi korporat rakan Asia sepanjang 12 bulan yang lalu.

 

Anugerah itu adalah bukti kemajuan yang dibuat oleh CIMB dalam memajukan agenda alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG), mendekatkannya untuk mencapai cita-citanya menjadi peneraju kemampanan ASEAN menjelang 2024.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB, Datuk Abdul Rahman Ahmad berkata, pihaknya gembira diiktiraf oleh pelabur dan komuniti penganalisis dalam undian Syarikat Terurus Terbaik Asia Undian 2022 oleh FinanceAsia. 

 

"Anugerah ini menyerlahkan kemajuan penting kami ke arah menjadi pemimpin kemampanan ASEAN semasa kita memainkan peranan dalam merealisasikan ekonomi sifar-bersih. 

 

"Sementara itu, tanggungjawab korporat kekal menjadi keutamaan kerana kami telah komited RM150 juta ke arah pelaburan komuniti selama lima tahun dan 100,000 jam pekerja sukarelawan setiap tahun menjelang 2024 untuk membawa perubahan positif dan memberi impak yang bermakna di seluruh komuniti di mana kami beroperasi,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Pada tahun 2021, CIMB mempergiatkan penglibatannya dengan komuniti pelaburan dengan mengadakan julung kalinya 'Hari Kelestarian Pelabur', yang mana ia turut mengumumkan kemampanan Kumpulan yang dipertingkatkan komitmen. 

 

Komitmen itu termasuk sasaran CIMB untuk mencapai sifar bersih pelepasan gas rumah hijau (GHG) menjelang 2050, termasuk tiga skop dan pelepasan yang dibiayai. 

 

Kumpulan juga berhasrat untuk menggerakkan RM30 bilion dalam kewangan mampan di bawah CIMB Green, Social, Rangka Kerja Produk dan Perkhidmatan Impak Mampan (GSSIPS) menjelang 2024, yang mana ia landasan dengan RM25.9 bilion telah digerakkan pada akhir 2021.

 

Sebagai warga korporat yang didorong oleh tujuan, kumpulan telah menjadi pemacu aktif inisiatif berimpak di seluruh rantau, dengan tanggungjawab sosial korporat (CSR) cabang Yayasan CIMB menerajui programnya di Malaysia. 

 

Inisiatif CSR CIMB memberi tumpuan kepada empat bidang impak, termasuk pendidikan, kesihatan dan kesejahteraan masyarakat, pemerkasaan ekonomi serta iklim dan persekitaran. 

 

Semasa wabak itu, CIMB turut menyumbang RM10 juta dalam bentuk bantuan tambahan melalui Projek Bantuan COVID-19 Komuniti Kita bagi memberikan sokongan segera kepada sistem penjagaan kesihatan negara dan mengembangkan inisiatif CSR kumpulan untuk komuniti yang memerlukan di seluruh Malaysia. - DagangNews.com