Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Eng diperintah bayar RM2 juta kerana memfitnah MonSpace oleh Mahkamah Tinggi KL | DagangNews Skip to main content

Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Eng diperintah bayar RM2 juta kerana memfitnah MonSpace oleh Mahkamah Tinggi KL

KUALA LUMPUR 16 Mac - Ahli Parlimen DAP-Kepong, Lim Lip Eng diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi hari ini untuk membayar sejumlah RM2 juta kerana memfitnah syarikat MonSpace (M) Sdn Bhd dan pengarah Datuk Seri Jessy Lai Chai Suang.

 

Hakim Datuk Akhtar Tahir memerintahkan Lim membayar ganti rugi RM1 juta kepada syarikat itu dan RM500,000 lagi kepada Lai.

 

Selain itu, mahkamah juga memerintahkan Lim membayar RM500,000 jumlah ganti rugi teruk kepada syarikat itu dan Lai. Hakim Akhtar juga mengarahkan Lim membayar kos sebanyak RM250,000.

 

Keputusan itu disahkan oleh peguam MonSpace dan Lai Datuk Harpal Singh Grewal kepada The Edge, kerana mahkamah tidak membenarkan beberapa organisasi media membuat liputan prosiding dalam talian.

 

Jumlah RM2 juta itu adalah salah satu yang terbesar yang dianugerahkan oleh mahkamah untuk kesalahan fitnah.


 

monspace
Syarikat MonSpace (M) Sdn Bhd dan pengarahnya, Datuk Seri Jessy Lai Chai Suang.

 


Akhtar dalam keputusan ringkasnya memutuskan bahawa Lim tidak menafikan membuat kenyataan berunsur fitnah dan jelas ia ditujukan kepada syarikat dan Lai.

 

Hakim juga berkata, kenyataan itu jelas menyatakan syarikat itu dan Lai telah merasuah pegawai kerajaan dan melakukan aktiviti haram.

 

Justeru, hakim berkata kenyataan Lim itu dianggap telah mencemarkan imej Lai dan syarikat itu.

 

“Persoalannya adakah kenyataan yang dibuat adalah wajar? Sebagai ahli parlimen, beliau mempunyai kewajipan untuk memaklumkan kepada orang ramai dan kepentingan untuk berbuat demikian.

 

“Adalah terpuji bahawa Lim telah membuat laporan kepada pihak berkuasa; bagaimanapun, dia harus berhenti di situ dan membenarkan siasatan,” kata hakim itu.

 

Dalam kes ini, hakim berkata Lim harus berhenti membuat kenyataan yang tidak perlu dan membenarkan penyiasatan mengenai rasuah itu diteruskan.

 

“Beliau melangkaui tugasnya dan bertindak seperti penjaga dalam membuat tuduhan ini. Dia seterusnya membuat dakwaan tidak wajar dan juga kepada pihak berkuasa yang dia membuat laporan. Dia harus mengesahkan fakta sebelum membuat tuduhan sedemikian,” kata hakim itu.

 

Lim, kata Akhtar, gagal memanggil saksi untuk mengesahkan sumber maklumatnya.

 

Defendan, kata hakim, membawa 19 pelabur ke jalan raya untuk demonstrasi dan ini tidak wajar.

 

Lim, tambah Akhtar, turut diberi peluang untuk membuat penjelasan dan diminta membuat permohonan maaf tetapi enggan.

 

"Atas sebab-sebab ini, plaintif telah membuktikan tuntutan mereka untuk fitnah dan (berhak) bukan sahaja (untuk) meminta maaf, (tetapi) juga ganti rugi," kata hakim itu.

 

Selain mengarahkan pembayaran ganti rugi, Akhtar turut mengarahkan Lim menyiarkan permohonan maaf untuk diiklankan dalam akhbar dan pelbagai media sosial dalam tempoh tujuh hari selepas penghakiman ini disempurnakan.

 

parafrasa

 


Pada 2019, MonSpace dan Lai memfailkan saman fitnah itu selepas Lim didakwa membuat beberapa kenyataan, termasuk ketika dia dan beberapa warga China melawat ibu pejabat syarikat di Bukit Jalil pada 23 Mei 2017.

 

Menurut pernyataan tuntutan, mereka mendakwa bahawa kenyataan Lim seolah-olah mereka menjalankan perniagaan haram dan telah menipu pelabur China dan membayangkan Lai sebagai seorang yang tidak jujur.

 

Lai seterusnya mendakwa kenyataan ahli Parlimen itu telah menekan pihak berkuasa termasuk polis, Bank Negara dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, untuk mengambil tindakan terhadapnya.

 

Oleh itu, dia menuntut ganti rugi am dan teruk bagi 15 kenyataan berunsur fitnah yang dibuat oleh ahli politik itu melalui lima penerbitan antara 2017 dan 2018.

 

Lim, yang diwakili oleh Guok Ngek Seong, telah menyatakan bahawa mereka akan merayu keputusan Mahkamah Tinggi pada hari ini.

 

Pada 2021, dilaporkan bahawa Mahkamah Tinggi telah membenarkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia merampas RM1.5 juta daripada Lai di bawah Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001. - DagangNews.com