Amalan tidak beretika bank membimbangkan, Bank Negara perlu lebih tegas - Prof Dr Ong Tze San | DagangNews Skip to main content

Amalan tidak beretika bank membimbangkan, Bank Negara perlu lebih tegas - Prof Dr Ong Tze San

SEJAK kebelakangan ini, Malaysia telah menyaksikan peningkatan dalam bilangan penipuan bank yang menyasarkan individu bersara, memikat mereka ke dalam skim pelaburan dengan janji pulangan yang tinggi.

 

Penipuan ini bukan sahaja mengakibatkan kehilangan simpanan hasil titik peluh tetapi juga merosakkan kepercayaan dan keyakinan orang ramai terhadap institusi kewangan seperti bank.

 

Adalah membimbangkan untuk mendengar tentang bank dengan portfolio pelaburan yang mungkin mengelirukan orang yang telah bersara untuk menukar deposit tetap mereka kepada skim pelaburan dengan maklumat yang mengelirukan.

 

Individu yang telah bersara, khususnya, mungkin lebih terdedah kepada amalan sedemikian kerana sumber pendapatan mereka yang terhad dan keperluan untuk pendapatan tambahan untuk menyokong persaraan mereka.


 

Profesor Dr. Ong Tze San
 Profesor Dr. Ong Tze San adalah pensyarah Sekolah Perniagaan dan Ekonomi, UPM

 


Amalan bank tidak beretika demikian cuba mengelirukan pesara-pesara untuk melabur dalam skim yang mungkin tidak sesuai dengan kepentingan mereka adalah sangat membimbangkan.

 

Bak kata orang: harap pagar, pagar makan padi.  Individu yang telah bersara, khususnya, mungkin terdedah kepada skim sedemikian kerana kekurangan pengetahuan berkenaan pengurusan kewangan,  serta keperluan untuk pendapatan untuk menyokong persaraan mereka.

 

Realiti yang membimbangkan apabila sesetengah bank mungkin mengambil kesempatan daripada pesara-pesara yang buta huruf dengan menipu mereka dengan perjanjian yang tidak jelas.

 

Pesara-pesara yang mungkin kurang pengetahuan, buta huruf atau kurang memahami perjanjian kewangan yang rumit mungkin berisiko ditipu oleh bank-bank yang menggunakan bahasa yang tidak jelas atau jargon teknikal.

 

Ini boleh menyebabkan pelanggan secara tidak sedar bersetuju dengan syarat-syarat yang tidak sesuai dengan kepentingan mereka kerana mereka mungkin tidak faham kandungan perjanjian dengan sepenuhnya.

 

Individu bersara yang bergantung kepada simpanan tetap untuk sumber pendapatan yang stabil mungkin terpikat oleh bank yang menawarkan pulangan yang lebih tinggi melalui skim pelaburan. Walau bagaimanapun, bank mungkin gagal menjelaskan dengan secukupnya potensi risiko yang mungkin dihadapi oleh pesara-pesara. 

 

Hal demikian akan menyebabkan pelanggan tanpa sedar mengambil risiko pelaburan yang lebih besar daripada yang mereka mampu.


 

parafrasa

 


Bank mempunyai kewajipan untuk bertindak demi kepentingan pelanggan mereka dan menyediakan perkhidmatan kewangan yang jujur ​​dan telus.

 

Apabila bank mengelirukan atau memperdaya pelanggan mereka untuk melabur dalam skim berisiko tinggi tanpa mendedahkan potensi risiko dengan sepenuhnya, ia boleh membawa kepada kerugian kewangan yang ketara.

 

Bank mempunyai tanggungjawab untuk menyediakan perkhidmatan kewangan yang jujur ​​dan telus, dan ini termasuk mempromosikan skim pelaburan yang sesuai untuk keperluan pelanggan mereka dan memahami peringkat toleransi risiko yang mampu dibiayai oleh pesara-pesara.

 

Walau bagaimanapun, apabila bank mengelirukan atau memperdaya pelanggan mereka untuk melabur dalam skim berisiko tinggi tanpa mendedahkan sepenuhnya potensi risiko, ia boleh membawa kepada akibat yang negatif.

 

Amalan sedemikian menjejaskan integriti industri perbankan dan menjejaskan kepercayaan orang ramai terhadap institusi kewangan. Bank mesti bertanggungjawab atas tindakan mereka, dan pelanggan harus mempunyai hak untuk mendapatkan bantuan undang-undang jika mereka telah diperdayakan atau ditipu.

 

Bank harus menyediakan maklumat yang jelas dan komprehensif tentang risiko dan potensi pulangan skim pelaburan, membolehkan pelanggan membuat keputusan termaklum. Pesara-pesara harus digalakkan untuk mempelbagaikan portfolio mereka dan melabur dalam pelbagai aset yang berisiko rendah serta bersesuaian dengan keperluan kewangan mereka.

 

Adalah penting bagi bank untuk mendidik pelanggan mereka, terutamanya pesara, tentang risiko pelaburan dan kepentingan mempelbagaikan portfolio mereka. Bank juga harus menyediakan maklumat yang jelas dan padat tentang risiko dan potensi pulangan skim pelaburan, yang membolehkan pelanggan membuat keputusan termaklum.

 

Di samping itu, pihak berkuasa khususnya Bank Negara harus memastikan bank mematuhi piawaian etika dan mengenakan hukuman dan denda yang berat ke atas bank yang terlibat dalam amalan tidak beretika. Pesara-pesara yang telah diperdayakan atau ditipu harus diberikan sokongan undang-undang dan kewangan untuk membantu mereka memulihkan kerugian mereka.


 

parafrasa

 


Kesimpulannya, amalan bank tidak beretika yang mengelirukan pesara dan orang ramai untuk melabur dalam skim pelaburan berisiko tinggi atau tidak jelas adalah tidak boleh diterima sama sekali.

 

Bank mesti bertindak secara bertanggungjawab dan mempromosikan skim pelaburan yang sesuai untuk keperluan pelanggan dan memberikan maklumat yang jelas dan sepenuhnya dalam perjanjian,  bukan semata-mata memikirkan keuntungan semata-mata.

 

Pihak berkuasa seperti bank negara, Bursa Malaysia juga mesti mempertanggungjawabkan bank atas tindakan mereka dan memberikan sokongan kepada mangsa-mangsa yang terlibat dalam penipuan tersebut. - DagangNews.com