Ancom Nylex lengkapkan pemerolehan 25% kepentingan dalam ACT berharga RM4 juta | DagangNews Skip to main content

Ancom Nylex lengkapkan pemerolehan 25% kepentingan dalam ACT berharga RM4 juta

KUALA LUMPUR 6 Okt - Syarikat kimia bersepadu Ancom Nylex Bhd, melalui subsidiari milik penuhnya, Synergy Tanker Sdn Bhd (STSB), memuktamadkan pengambilalihan 25% kepentingan ekuiti dalam Ancom-Chemquest Terminals Sdn Bhd (ACT) daripada Chemquest Sdn Bhd ( CSB) berharga RM4.0 juta.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Ancom Nylex Lee Cheun Wei berkata peningkatan dalam pegangan syarikat dalam ACT daripada 17% kepada 42% memberikan Ancom Nylex kawalan yang lebih besar ke atas perniagaan ladang tangki kimia, yang memainkan peranan sokongan penting dalam perniagaan pengedaran kimia industri syarikat.

 

"Peningkatan pemilikan membolehkan kami fleksibiliti untuk menambah baik dan skala, kerana kami menyasarkan untuk mencapai kecekapan operasi yang lebih tinggi pada masa hadapan," katanya dalam satu kenyataan.

 

ACT terlibat terutamanya dalam perniagaan ladang dan gudang tangki kimia, yang mana syarikat ini bina, miliki, kendalikan, pajakan dan uruskan.

 

Kini syarikat memiliki 48 tangki, bersamaan dengan 44,100 meter padu kapasiti simpanan tangki di Pelabuhan Barat, Klang, Selangor.

 

Anak syarikat milik 34% Ancom Nylex, Ancom Logistics Bhd (ALB), mempunyai 51% pemilikan berkesan ACT dan, oleh itu, memberikan Ancom Nylex 17 peratus kepentingan ACT.

 

Dengan pengambilalihan itu, Ancom Nylex kini mempunyai kepentingan sekitar 42% daripada ACT.

 

Sementara itu, Ancom Nylex juga sedang memuktamadkan pengambilalihan baki 24% pegangan ACT daripada rakan kongsi Thailandnya dengan harga RM3.8 juta.

 

Setelah selesai pengambilalihan, Ancom Nylex akhirnya akan mempunyai 66% pemilikan ACT yang berkesan.

 

“Dalam pada itu, pemerolehan 24% lagi pegangan dalam perniagaan ladang tangki kimia akhirnya akan meningkatkan minat kami kepada 66%.

 

"Ini adalah selaras dengan rancangan penyatuan keseluruhan Ancom Nylex, sambil kami berusaha untuk menjadi kumpulan kimia bersepadu utama di rantau Asia Pasifik," kata Lee. - DagangNews.com