Apakah Touch 'n Go akan mematuhi arahan Salahuddin, atau hanya cubit-cubit manja? | DagangNews Skip to main content

Apakah Touch 'n Go akan mematuhi arahan Salahuddin, atau hanya cubit-cubit manja?

KUALA LUMPUR 26 Jan - Apakah akan ada perubahan konkrit terhadap Touch 'n Go (TnG) yang memegang monopoli mutlak merentasi sistem tol negara tanpa tunai, berikutan tempoh seminggu dikeluarkan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub supaya syarikat itu mengemukakan pelan tindakan untuk menangani pelbagai isu berkaitan perkhidmatannya.

 

Atau adakah ini hanya satu `cubit-cubit manja' di pergelangan tangan untuk anak syarikat milik penuh CIMB Group yang – didakwa “memegang monopoli ke atas pembayaran tol selama hampir 30 tahun, benar-benar tidak tahu dan tidak dapat tidak peduli dengan masalah harian yang dihadapi oleh pemandu di plaza tol”.

 

“Apakah yang istimewa tentang TnG sehingga ia perlu diberi sedikit masa untuk menambah baik perkhidmatannya?” kata Netizen berikutan laporan berita bahawa syarikat itu telah diminta menyerahkan "laporan berjadual" kepada kementerian pada 20 Jan.

 

“Menempuh plaza tol di Malaysia adalah satu daripada perjuangan harian yang paling tidak menyenangkan bagi pemandu. Kami bukan sahaja perlu membayar untuk menggunakan jalan raya kelas dua tetapi juga mengalami tekanan kerana terperangkap dalam kesesakan di plaza tol.”

 

Seorang netizen berkata: “Pergi sahaja ke pelbagai negara, jangan pernah berhenti untuk membayar tol. Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup DS Salahuddin Ayub perlu berhenti menjadi pembela TnG.”


 

tng

 


Malah, ahli parlimen Amanah-Pakatan Harapan (PH) bagi Pulai itu mendengar rintihan orang ramai dan mengadakan  pertemuan antara kementeriannya, wakil TnG, Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) di mana beberapa isu berkaitan dibentangkan pada pada 25 Januari 2023.

 

Antara isu yang dibangkitkan semasa mesyuarat itu termasuk kesukaran mendapatkan kad TnG dan peranti Smart Tag di pasaran, masa yang diambil untuk memindahkan baki terdahulu ke dalam kad TnG baharu dan penggunaan kad debit TnG Visa untuk membayar tol.

 

Sebagai gerak segera, TnG telah diarahkan untuk melaksanakan beberapa tindakan susulan yang termasuk menambah lebih banyak tempat jualan dan menyokong serta memberitahu pengguna pada tarikh tamat tempoh kad mereka.

 

Selain itu, penyedia perkhidmatan pembayaran digital juga telah diarahkan untuk menjelaskan kepada pengguna bahawa kad Visa TnG hanya bertujuan untuk pembelian, perkhidmatan dan pengeluaran wang.

 

“Kerajaan mengesyorkan agar nama kad Visa ditukar untuk tidak mengelirukan pengguna kerana jenama TnG sinonim dengan pembayaran tol,” kata Salahuddin dalam satu kenyataan.


 

salahuddin

 


Ramai mahu melihat sama ada arahan Salahuddin akan dituruti oleh TnG dengan bersungguh-sungguh atas nama menyediakan perkhidmatan berkualiti kepada pelanggannya atau akan heboh lagi rungutan pemandu Malaysia selepas ini.

 

Netizen turut berkongsi pengalaman pahit semasa ingin membeli kad TnG “biasa biasa” baharu di NU Sentral baru-baru ini, hanya untuk dimaklumkan bahawa kad tersebut kehabisan stok.

 

“Kad RM10 itu sudah kehabisan stok di mana-mana dan sudah lama. Ini nampaknya 'penipuan' secara terang-terangan, menyebabkan pembeli tidak mempunyai sebarang pilihan selain membeli kad promosi istimewa berharga RM25 itu," tegasnya.

 

“Ini adalah pemasaran yang tidak adil. Ia adalah helah yang kotor. Rakyat tiada bukti stok kosong RM10. Ia berdasarkan khabar angin oleh mereka. Kerajaan mesti menyiasat. Mereka tahu bahawa apabila ada pilihan kad RM10 dan RM25, tiada siapa yang akan membeli kad RM25 itu.” – DagangNews.com