Bajet 2023 harus sediakan Hala Tuju Ekonomi - Samenta | DagangNews Skip to main content

Bajet 2023 harus sediakan Hala Tuju Ekonomi - Samenta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 Okt - Persatuan Perusahan Kecil dan Sederhana Malaysia (Samenta) berharap berharap Bajet 2023, sebagai bajet terakhir sebelum pilihan raya akan datang, akan memberi perhatian kepada nasib 1 juta perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) di negara ini.

 

Pengerusi Samenta, Datuk William Ng berkata, pihaknya telah mengemukakan cadangan kami kepada Kementerian Kewangan untuk pertimbangannya, dan berharap ia akan diterima pakai.

 

"PKS kita sedang bangkit daripada wabak dengan kuat, tetapi terdapat banyak halangan yang perlu kita selesaikan untuk kita pulih ke tahap pra-pandemik.

 

"Pada 2021, KDNK PKS meningkat sebanyak 1 peratus, berbanding 4.4 peratus oleh syarikat yang lebih besar. Ini jelas menunjukkan bahawa lebih banyak perlu dilakukan untuk membantu PKS kami mengharungi pemulihan yang sukar di hadapan dan untuk mendapatkan semula kedudukan yang hilang sejak wabak itu," ujarnya dalam kenyataan di sini hari ini.


 

william ng
                          Datuk William Ng

 


Cadangan Samenta kepada Kementerian Kewangan termasuk yang berikut:

 

a) Melegakan Masalah Buruh

PKS terus menghadapi kekurangan pekerja - tempatan dan asing. PKS dilihat sebagai majikan yang kurang menarik berbanding syarikat yang lebih besar. Samenta mencadangkan bayaran tambahan 1% kepada KWSP pekerja tempatan yang memilih untuk bekerja untuk PKS. Ini juga akan membantu mewujudkan jaringan keselamatan yang lebih kukuh untuk rakyat Malaysia, kerana laporan oleh PIDM menunjukkan bahawa rakyat Malaysia mempunyai antara kadar simpanan terendah di dunia.

 

b) Merangsang Pertumbuhan Perniagaan

Walaupun ekonomi dibuka semula, banyak PKS teragak-agak untuk melabur bagi menggantikan jentera dan menaik taraf loji serta proses, berikutan ketidaktentuan politik dan ekonomi yang berterusan. Untuk merangsang pertumbuhan perniagaan dan menggalakkan PKS menguasai sepenuhnya pasaran yang semakin pulih, Samenta mencadangkan perbelanjaan modal, sehingga RM1 juta atau 50% daripada keuntungan boleh cukai tahun berkenaan, dikecualikan daripada cukai.

 

Untuk menyokong PKS menjadi global dan kembali ke rantaian bekalan global yang terganggu, Samenta mencadangkan semua perbelanjaan untuk YA 2023 untuk R&D, perlindungan IP dan pengkomersialan, pematuhan standard ESG dan pendigitalan serta automasi diberi potongan cukai dua kali.

 

"Kami juga telah mencadangkan cukai pendapatan rata 15% untuk PKS dengan pendapatan bercukai di bawah RM1 juta untuk TT 2023 untuk memberi peluang kepada PKS kami memulihkan kerugian mereka dari 2020 dan 2021 dan menggunakan keuntungan untuk membayar lebih banyak pekerja kami dan menaik taraf syarikat kami. operasi," ujar beliau.

 

Samenta juga menggesa Menteri untuk mengarahkan LHDN untuk mengelak daripada sebarang operasi cukai besar-besaran terhadap PKS untuk satu tahun akan datang untuk memberi PKS sedikit penangguhan - terutamanya kerana wabak itu bukan sahaja menyebabkan ramai yang mengalami kerugian yang tidak pernah berlaku sebelum ini, tetapi juga mengganggu operasi dan pentadbiran.

 

c) Mengatasi Gangguan Digital

Kebanyakan perniagaan, terutamanya PKS, terus terganggu oleh ekonomi digital. Walaupun kami menyokong usaha untuk menggerakkan PKS ke dalam ekonomi digital, Samenta perlu segera menyokong PKS yang terganggu secara digital dan campur tangan untuk mewujudkan tempat bermain yang adil untuk semua.

 

Oleh itu, Samenta mencadangkan agar geran pendigitalan melalui MDEC diteruskan pada 2023. Selain itu, Samenta berharap pengganggu monopoli, seperti pemain p-hailing dikawal dengan lebih baik, supaya PKS tidak dipaksa membayar komisen di luar kemampuan mereka.

 

d) Persediaan untuk Masa Depan

Jurang kemahiran antara bakat yang diperlukan oleh industri dan apa yang dihasilkan oleh sistem pendidikan negara terus sangat luas. Oleh itu, Samenta mencadangkan dana diperuntukkan kepada persatuan perdagangan seperti Samenta, untuk membentuk akademi yang diterajui industri atau ‘sekolah penamat’, bagi membolehkan graduan baharu dilengkapi dengan pengetahuan khusus industri terkini.

 

Samenta juga telah mencadangkan agar kerajaan menetapkan had seumur hidup untuk geran kepada perniagaan dan pengarah mereka, untuk menghalang sekumpulan kecil ahli perniagaan daripada mengambil semua geran – dengan berkesan mewujudkan kumpulan 'geran-preneur' yang menambah sedikit nilai kepada ekonomi atau aspirasi kita untuk menjadi ekonomi berpendapatan tinggi.

 

"Lebih penting lagi, PKS dan Samenta akan memerhatikan Bajet 2023 dengan teliti untuk mendapatkan petunjuk mengenai strategi dan hala tuju dasar kerajaan dalam membantu ekonomi kita pulih daripada wabak, dan untuk memanfaatkan peluang kecil yang perlu kita menangi. pesaing serantau kita.

 

"Sebagai persatuan tertua dan terbesar di Malaysia untuk PKS, Samenta tetap menyokong mana-mana usaha kerajaan untuk membantu PKS kita mengecilkan jurang produktiviti dan kesediaan digital," ujar beliau. - DagangNews.com