Bekas pegawai kanan bank pelaburan Charles Chua dipenjara 3 tahun, didenda RM1 juta kerana menipu pelabur | DagangNews Skip to main content

Bekas pegawai kanan bank pelaburan Charles Chua dipenjara 3 tahun, didenda RM1 juta kerana menipu pelabur

KUALA LUMPUR 29 Mac - Bekas jurubank pelaburan Charles Chua Yi Fuan dijatuhi hukuman penjara tiga tahun dan denda RM1 juta selepas dia mengaku bersalah terhadap satu daripada 17 pertuduhan kerana menipu orang ramai supaya melabur dalam skim pelaburan tidak wujud, menyebabkan pelabur kerugian RM175,000 pada 2018.

 

Chua, bekas naib presiden (VP) pasaran hutang di Hong Leong Investment Bank, mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Kamarudin Kamsun.

 

Timbalan pendakwa raya Hashley Tajudin memberitahu hakim bahawa pihak pendakwaan dan peguam Chua berbaik-baik meminta mahkamah mengambil kira 16 lagi pertuduhan tertunggak apabila menjatuhkan hukuman itu.

 

Ketika menjatuhkan hukuman itu, Kamarudin mengambil kira 16 pertuduhan tertunggak mengikut Seksyen 171A Kanun Tatacara Jenayah.

 

Ia menyatakan bahawa dalam mana-mana prosiding jenayah yang dimulakan oleh atau bagi pihak pendakwa raya di mana tertuduh didapati bersalah atas suatu kesalahan, mahkamah, dalam menentukan dan dalam menjatuhkan hukuman, boleh, dengan persetujuan pendakwa raya dan tertuduh, mengambil kira mempertimbangkan sebarang kesalahan tertunggak atau kesalahan lain yang diakui telah dilakukan oleh tertuduh.

 

Ini bermakna Chua tiada lagi pertuduhan tertunggak dengan mahkamah. Chua sebelum ini mendakwa dibicarakan bagi pertuduhan lain terhadapnya pada Jun tahun lepas.

 

Dalam kesemua 17 pertuduhan secara keseluruhan, Chua memberitahu mangsanya bahawa mereka melabur dalam skim pelaburan melibatkan langganan sekuriti, tetapi skim yang dikatakan itu sebenarnya tidak wujud dan menyebabkan pelabur kerugian RM1.73 juta antara 2017 dan 2019.

 

Untuk pertuduhan itu, Chua menggunakan kedudukannya sebagai VP di Hong Leong Investment Bank untuk memperdaya Lim Boon Bing untuk melabur RM175,000 dalam IPO "QSR" palsu dan menjanjikan pulangan pelaburan sebanyak 8.5% bagi bulan pertama dan 10% untuk bulan-bulan berikutnya.

 

Chua pada setiap masa material tahu bahawa IPO QSR adalah palsu dan tidak wujud. Chua dijatuhkan hukuman di bawah Subseksyen 179(b) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 kerana memperdaya mangsa.

 

Timbalan pendakwa raya lain ialah Izzat Fauzan, Mohd Aerie Rashmond Rahman dan Jonathan Chin Ter Yang manakala Chua diwakili peguam Wong Woi Kang.

 

Jika Chua gagal membayar denda RM1 juta, dia berdepan tambahan 12 bulan penjara. - DagangNews.com