CCC sokong pengecualian cecair vape daripada Akta Racun | DagangNews Skip to main content

CCC sokong pengecualian cecair vape daripada Akta Racun

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 31 Mac - Pusat Pilihan Pengguna (CCC) menyatakan sokongannya kepada kerajaan dalam langkahnya untuk mengecualikan cecair vape atau gel nikotin vape daripada Akta Racun 1952.

 

Wakil Pusat Pilihan Pengguna Malaysia, Tarmizi Anuwar berkata, ia akan memberi laluan kepada cecair vape yang mengandungi nikotin dikawal dengan sewajarnya dan bukannya tertakluk kepada Akta Racun yang tidak sesuai untuk produk vape.

 

Beliau berkata, pengecualian cecair vape yang mengandungi nikotin daripada Akta Racun mesti dilengkapkan dengan pengenalan undang-undang atau pindaan kepada undang-undang sedia ada untuk membolehkan produk dikawal dengan cara yang bijak dan bersepadu. 

 

"Dengan rangka kerja kawal selia pintar, pengguna vape akan mempunyai akses kepada produk mematuhi piawaian yang merupakan amalan serupa di negara lain yang mempunyai peraturan mengenai produk vape," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Menurut Tarmizi, pengguna di Malaysia telah mengakses produk tidak terkawal selama bertahun-tahun dan pembaharuan mesti dilakukan segera. 

 

"Di samping itu, peraturan juga akan membolehkan usaha untuk mencegah vape bawah umur yang boleh dilakukan melalui peraturan pintar dan penguatkuasaan sekatan umur di tempat jualan serta menggunakan teknologi pengesahan umur moden untuk jualan dalam talian," katanya.

 

Jelas beliau, akses kepada produk vape terkawal juga bertindak sebagai pendorong kepada perokok untuk beralih kepada alternatif yang kurang berbahaya. 

 

 

ccc
                                                       Tarmizi Anuwar

 

 

Mengenai idea memperkenalkan Dasar Generasi Penamat (GEG) yang dicadangkan oleh Menteri Kesihatan sebelum ini, Tarmizi percaya ia sukar untuk dilaksanakan di Malaysia dan kerajaan perlu menubuhkan jawatankuasa bebas untuk menjalankan kajian mendalam serta menilai kesan sebelum membuat sebarang keputusan.

 

"Daripada tergesa-gesa membuat keputusan ini, kerajaan harus menubuhkan satu jawatankuasa yang komprehensif, terdiri daripada pakar kesihatan awam bebas tempatan dan antarabangsa, ahli ekonomi, wakil sektor peruncitan dan agensi penguatkuasaan untuk menilai kesan sebelum membuat keputusan. 

 

Katanya, negara-negara lain telah berjaya menurunkan kadar merokok tanpa 'generasi penamat' yang berat. - DagangNews.com