Citaglobal ceburi sektor RE menerusi kerjasama Genetec Technology | DagangNews Skip to main content

Citaglobal ceburi sektor RE menerusi kerjasama Genetec Technology

Industri tenaga boleh diperbaharui akan menjadi pertumbuhan penting yang bakal diceburi Citaglobal Bhd. - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 6 Okt – Citaglobal Bhd. menjalin perjanjian kerjasama eksklusif dengan Genetec Technology Bhd. untuk membangunkan sistem pengurusan storan tenaga bateri bagi menyimpan dan mengurus kuasa berlebihan semasa penjanaan tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

Kedua-dua pihak akan memuktamadkan perjanjian dalam tempoh sebulan bulan, dengan lanjutan secara automatik selama sebulan atau tempoh lanjutan sedemikian tidak lewat daripada enam bulan dari tarikh perjanjian tersebut. 

 

Perjanjian muktamad itu akan menyaksikan syarikat tujuan khas (SPV) akan dibentuk berdasarkan pegangan saham 50:50 antara kedua-dua pihak.

 

Pengerusi Eksekutif Kumpulan dan Presiden Citaglobal, Tan Sri Mohamad Norza Zakaria berkata, kerjasama itu menandakan penyertaan kumpulan dalam industri RE, yang akan menjadi kawasan pertumbuhan penting untuk bergerak ke hadapan. 

 

"Kami gembira dapat bekerjasama dengan Genetec untuk projek ini. Dengan kepakaran Genetec dalam segmen kenderaan elektrik dan simpanan tenaga, disokong oleh asas pelanggan ‘blue chip’ yang unik, kami yakin dapat memainkan peranan utama dalam menghijaukan Malaysia. 

 

"Pengurusan storan tenaga bateri hanyalah salah satu daripada segmen RE yang sedang kami teliti," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

 

citaglobal
Pengerusi Eksekutif Kumpulan dan Presiden Citaglobal, Tan Sri Mohamad Norza Zakaria (dua dari kiri) bersama Pengarah Urusan Genetec, Chin Kem Weng pada majlis menandatangani perjanjian kerjasama antara kedua-dua pihak, hari ini.

 

 

Perniagaan semasa Citaglobal termasuk kejuruteraan awam dan pembinaan, minyak dan gas serta pembuatan. 

 

Pelan transformasi kumpulan termasuk penglibatannya dalam RE, pengurusan kemudahan, telekomunikasi, infrastruktur dan sektor teknologi.

 

Astramina Advisory Sdn. Bhd. ialah Penasihat Kewangan untuk Citaglobal dan Pengatur Transaksi untuk Teknologi Genetec untuk kerjasama sistem pengurusan penyimpanan tenaga bateri ini.

 

Sementara itu, Pengarah Urusan Genetec, Chin Kem Weng berkata, selama lebih 25 tahun, Genetec telah menyediakan sistem dan peralatan perindustrian automatik termaju dengan kos efektif, tersuai, terkini kepada pelbagai sektor terutamanya segmen teknologi, storan tenaga dan kenderaan elektrik. 

 

"Penyimpanan tenaga, adalah penting kepada perniagaan kami dan berharap kerjasama berpotensi ini dengan Citaglobal dalam projek yang akan memainkan peranan dalam membangunkan infrastruktur RE negara," katanya. - DagangNews.com