Dagangan luar Malaysia dijangka berkembang di sebalik impak RCEP, CTPPP, kata MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Dagangan luar Malaysia dijangka berkembang di sebalik impak RCEP, CTPPP, kata MIDF Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 3 Feb - MIDF Research menjangkakan aktiviti perdagangan luar Malaysia berkembang secara berterusan selepas 2023 di tengah-tengah kesan perjanjian perdagangan baharu, selain daripada harga komoditi yang tinggi dan kadar monetari yang lebih rendah.

 

Dalam nota hari ini, ia berkata Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dan Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CTPPP) juga dijangka mengurangkan prestasi perdagangan luar pada 2024.

 

“Dalam era pasca wabak, Malaysia telah meratifikasi RCEP dan CPTPP, yang masing-masing berkuat kuasa pada 18 Mac 2022 dan 29 Nov 2022.

 

"Sehingga 2022, ahli RCEP menyumbang 58.1 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia manakala ahli CPTPP menaja 27.5 peratus," katanya.

 

Mempunyai dua perjanjian perdagangan bebas (FTA) ini, firma penyelidikan itu berkata produk Malaysia mampu menembusi pasaran yang lebih luas dan menikmati barangan import yang lebih murah, justeru kadar pertumbuhan eksport dan import Malaysia masing-masing akan mencecah +12.1% dan +10.9% pada 2024.

 

 

rcep

 

 

Selain itu, MIDF Research juga melihat bahawa bahagian luar masih dalam laluan yang mencabar, dengan kebimbangan mengenai kelembapan ekonomi global, tekanan inflasi, dasar monetari yang mengetatkan di banyak negara dan risiko geopolitik di Eropah dan Asia.

 

"Kami meramalkan sedikit penyederhanaan dalam unjuran pertumbuhan eksport daripada +25 peratus tahun ke tahun (y-o-y) pada 2022 kepada +9.2 peratus tahun ke tahun pada 2023.

 

"Dari segi terangnya, pembukaan semula China menyediakan lapisan perak untuk aliran perdagangan global. Pasaran eksport Malaysia masih boleh dipegang antara lain disokong oleh jualan luar negara produk komoditi dengan harga komoditi kekal dinaikkan, minyak sawit mentah pada RM3,500 setan dan minyak mentah Brent minyak pada AS$94 setong untuk 2023," katanya, sambil menambah bahawa ia telah mengekalkan pendirian 'Neutral' terhadap sektor perladangan.

 

Bagi import, ia diramalkan mencecah +9.5 peratus tahun ke tahun, lebih tinggi daripada eksport kerana firma penyelidikan itu melihat permintaan domestik kekal kukuh.

 

Mengenai sektor perladangan, MIDF Research menjangkakan keadaan sesak bekalan minyak sawit mungkin akan berkurangan pada 2023 berikutan keadaan cuaca yang lebih baik dibantu oleh pemulihan dalam kekurangan tenaga kerja asing pada separuh kedua tahun ini.

 

 

irsyad

 

 

Sementara itu, firma itu mengulangi seruan 'Positif' untuk sektor minyak dan gas, walaupun dianggarkan harga purata bagi minyak mentah Brent pada 2023 mencecah AS$92 setong, berbanding AS$98 setong tahun lepas, dengan memberi penekanan kepada risiko dan ketidaktentuan. daripada sekatan minyak dan gas Rusia, pengeluaran AS dan permintaan jangka panjang China.

 

"Kami juga mengekalkan pandangan yang menggalakkan pada sektor semikonduktor pada 2023 disebabkan potensi pertumbuhannya yang berterusan didorong oleh teknologi termaju dan kami percaya bahawa penurunan baru-baru ini dalam sektor teknologi telah dilebih-lebihkan, menawarkan peluang kepada pelabur yang berpandangan ke hadapan untuk melabur dalam saham pertumbuhan," katanya. - DagangNews.com