Fitch Solutions : Ketidaktentuan politik di Malaysia akan berterusan sehingga selepas pilihan raya | DagangNews Skip to main content

Fitch Solutions : Ketidaktentuan politik di Malaysia akan berterusan sehingga selepas pilihan raya

KUALA LUMPUR 4 Okt - Malaysia akan terus berdepan dengan ketidaktentuan politik yang memuncak sehingga selepas pilihan raya umum ke-15 (PRU-15), demikian menurut Fitch Solutions Country Risk and Industry Research.

 

Walaupun rang undang-undang anti-lompat parti yang diluluskan pada Julai lalu adalah positif untuk kestabilan politik, pilihan raya umum masih boleh dibawa ke hadapan seawal November, mewujudkan ketidaktentuan yang memuncak bagi kesinambungan dasar dalam tempoh terdekat.

 

Sehubungan itu, dalam laporannya bertarikh 3 Oktober 2022, agensi itu mengekalkan skor Indeks Risiko Politik Jangka Pendek Malaysia pada 64.8 daripada 100 setelah mengambil kira pilihan raya umum akan datang

 

"Gabungan pemerintah yang diketuai Barisan Nasional (BN) kekal untuk mengadakan pilihan raya awal bagi memanfaatkan kemenangan awalnya dalam pilihan raya kecil Johor dan Melaka, tetapi tidak ada jaminan bahawa mereka akan dapat memenangi majoriti mudah atau membentuk kerajaan," katanya seperti dilapor The Edge hari ini.

 

Fitch Solutions berkata, pengundian mesti diadakan selewat-lewatnya September 2023 boleh dibawa ke hadapan seawal November 2022, walaupun Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada 26 September lalu berkata beliau masih belum memutuskan tempoh yang sesuai untuk membubarkan Parlimen bagi memberi laluan kepada PRU-15.

 

"Tidak kira masa, kami menjangkakan keputusan pilihan raya kekal tidak dapat diramalkan, dan kami terus membentangkan risiko yang lebih tinggi kepada kesinambungan dasar pada suku akan datang," jelasnya.

 

Malah, ia menjangkakan ketidakpastian terhadap kesinambungan dasar di Malaysia akan berterusan sehingga selepas pilihan raya umum.

 

Selain itu, menurutnya, Ismail Sabri turut melahirkan kebimbangan pada Ogos tahun lalu mengenai kemungkinan Parlimen yang digantung selepas PRU-15 dan menyatakan terdapat keperluan untuk pakatan baharu dibentuk dalam kalangan parti politik tertentu bergantung kepada jumlah kerusi yang dimenangi oleh parti yang berbeza.

 

Pada Jumaat lalu, Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO  membuat ketetapan supaya PRU-15 diadakan pada tahun ini.

 

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, susulan keputusan itu, Perdana Menteri akan mempersembahkan cadangan tarikh pembubaran Parlimen kepada Yang di-Pertuan Agong selaras dengan Perkara 40(1) Perlembagaan Persekutuan. - DagangNews.com