Hari Kebangsaan UAE dan Hari Hadapan Sedunia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 8 December 2022

Hari Kebangsaan UAE dan Hari Hadapan Sedunia

 

 

MEMANDANGKAN penduduk UAE menikmati hujung minggu yang panjang pada hujung minggu ini untuk menandakan Hari Peringatan dan Hari Kebangsaan pada 2 Disember, adalah penting untuk mengetahui kepentingan di sebalik hari-hari yang bersejarah ini.

 

Hari Kebangsaan menandakan apabila tujuh emiriah bersatu 51 tahun yang lalu dan terus melalui pembangunan walaupun masih belum demokrasi sepenuhnya.

 

Hari Syahid pada mulanya diisytiharkan oleh Allahyarham Sheikh Khalifa Bin Zayed Al Nahyan, pada tahun 2015, sebagai mengenang para syuhada negara dan sebagai pengiktirafan atas pengorbanan mereka.

 

Kini lebih dikenali sebagai Hari Peringatan, tahun ini hari tersebut akan jatuh pada 1 Disember. Ia akan diikuti dengan sambutan Hari Kebangsaan UAE pada 2 Disember 2022. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa Hari Peringatan adalah hari muhasabah kepada ingat dan hormati mereka yang telah berkorban nyawa untuk UAE.

 

Hari Kebangsaan UAE jatuh pada 2 Disember dan menandakan nasionalisasi rasmi negara dan permulaan penyatuan persekutuan pada tahun 1971.  Menandakan 51 tahun sejak tujuh emiriah bergabung untuk membentuk Emiriah Arab Bersatu atau UAE pada 2 Disember 1971, di bawah visi Almarhum Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan.


 

wainuiomata

 


Selama 18 tahun di UAE, saya turut menyambut dengan perasaan yang bangga kerana dapat menyaksikan sebuah negara Arab yang dapat bersatu. Walau masih mempunyai tujuh raja namun sebuah negara yang aman.

 

Sempena Hari Kebangsaan UAE yang ke-51, banyak perniagaan di negara ini telah menghasilkan diskaun dan tawaran istimewa untuk pelanggan mereka. Ini termasuk tawaran daripada hotel, kedai F&B, pengendali telekomunikasi, syarikat penerbangan dan perniagaan lain.

 

Firma telekomunikasi UAE Etisalat dan du telah menawarkan data 51GB percuma sempena Hari Kebangsaan ke-51. Etisalat akan memberikan 51GB data secara percuma kepada pelanggan yang merupakan warga UAE, malang untuk ekspatriat. Tawaran ini bermula pada 1 Disember dan sah selama tujuh hari.

 

Pengendali telekomunikasi kedua, `du’ juga telah mengumumkan elaun data nasional percuma sebanyak 51GB untuk pelanggan pengguna dan perniagaannya selama tujuh hari, dengan syarat pelanggan menebus tawaran selewat-lewatnya pada 5 Disember.

 

Syarikat du berkata pelanggan pascabayar perlu ikut serta melalui saluran digital. Tawaran ini juga tersedia kepada semua pelanggan prabayar apabila mengecas semula Dh30 dan ke atas, dan untuk pelanggan perniagaan apabila mengecas semula Dh25 dan ke atas. Pelanggan rumah juga boleh mendapatkan diskaun 50 peratus untuk tajuk VOD terpilih.

 

Ini adalah tawaran yang sungguh hebat dan pasti pelanggan berebut untuk memiliki.


 

wainuiomata

 


Kebetulan pula pada 24 November 2021, Persidangan Agung UNESCO ke-41 bermesyuarat dan sebulat suara memutuskan untuk mengisytiharkan 2 Disember 2022 sebagai World Futures Day, iaitu Hari Hadapan Sedunia yang pertama. Dengan UAE ramai memuji peristiwa penting ini dan meraikan tumpuan UNESCO pada futurisme, memandangkan peranan pentingnya dalam pembangunan global.

 

Semoga World Futures Day akan menggalakkan komuniti global untuk melihat masa depan dengan menjangkakan teknologi dan inovasi baharu yang menawarkan peluang positif untuk manusia dan menyediakan untuk semua pada masa yang akan datang. Daripada menunggu perubahan berlaku dan mengejar ketinggalan dengan bertindak balas, kini lebih daripada sebelumnya dalam kedudukan untuk melihat ke bawah jalan secara proaktif, bersedia untuk perubahan dan memimpin masa depan dengan yakin.

 

Konsep asas Hari Hadapan Sedunia adalah untuk menggalakkan kerajaan di seluruh dunia merancang untuk masa depan dan meningkatkan kesediaan masa depan mereka. Ini penting kerana kewujudan  bergantung pada jangkaan apa yang akan datang dan persediaan serta tindak balas penggubalan dasar negara.

 

Cara terbaik untuk meramal masa depan adalah dengan membentuknya. Jika terus menunggu masa depan,  menunggu yang tidak diketahui dengan secara rambang. Warganegara tidak akan bersedia dan takut dengan perubahan di ambang langit biru. Sebaliknya, harus meningkatkan keupayaan untuk menjadi lebih bersedia untuk masa depan, memperkukuh ketangkasan untuk bertindak balas terhadap perubahan besar dan meningkatkan keupayaan untuk mereka bentuk dan membentuk masa depan yang diinginkan untuk generasi sekarang dan akan datang.

 

Hari ini, setiap menteri dan pemimpin kerajaan di seluruh dunia harus menjadi futuris, mungkin Perdana Menteri ke 10, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah bersedia dan memikirkannya. Dengan harapan Malaysia bergerak ke arah futurisme dan membentuk rakyat yang lebih maju dengan tanpa rasuah, penyelewengan dan ketirisan.

 

Kerajaan mesti menjangka secara aktif perubahan ekonomi, sosial dan teknologi, dan memimpin dalam inovasi untuk melindungi masa depan rakyat. Ini bermakna mempunyai keupayaan untuk membuat keputusan untuk masa depan.

 

Bermaksud mengenal pasti dan menyediakan masa depan yang paling berkemungkinan dan pelbagai potensi masa depan yang akan datang tanpa menunggu. Mempunyai pandangan jauh untuk memastikan masyarakat  berdaya tahan, dan mempunyai dasar dan peraturan yang ditetapkan untuk membawa masa depan yang selamat, makmur dan mampan. Ini memberi rakyat kawalan, jika tidak ke atas masa depan itu sendiri, sekurang-kurangnya mengenai bagaimana ia boleh menjejaskan kita.


 

wainuiomata

 


Hari yang dipilih UNESCO sebagai Hari Hadapan Sedunia juga merupakan Hari Kebangsaan di UAE. Pada hari ini,  secara tradisinya meraikan warisan dan masa lalu, pencapaian sekarang dan, yang paling penting, masa depan rakyat untuk Malaysia.

 

Tahun ini, diharapkan Anwar Ibrahim akan menggandakan insentif untuk meraikan, setelah menjadi salah satu daripada segelintir kerajaan di seluruh dunia yang sejak awal, menumpukan perhatian dan sumbernya untuk memahami masa depan dan membentuknya untuk kelebihan rakyat.

 

Dalam menjawab bukan sahaja isu hari ini, tetapi melihat ke hadapan dan membuat peruntukan strategik untuk perkara yang mungkin memberi kesan kepada dunia esok,  mengikut semua piawaian dengan berhasrat untuk kekal di hadapan.

 

Sikap berpandangan ke hadapan telah menjadi komponen utama identiti nasional rakyat, dan mendorong sempadan teknologi untuk menyediakan ekonomi dan kerajaan untuk masa depan adalah teras kepada aktiviti harian rakyat.

 

Bagi warga UAE adalah ekonomi yang paling berdaya saing di rantau Timur Tengah, rumah kepada Muzium Masa Depan, dan menjadi tuan rumah kepada acara berpandangan ke hadapan antarabangsa seperti Ekspo 2020 dan Cop28.

 

Warga UAE telah membuktikan sejauh mana kesediaan masa depan mereka telah membuahkan hasil berkali-kali, terutamanya sepanjang pandemik Covid-19. UAE secara konsisten berada di kedudukan teratas "Penarafan Ketahanan COVID" Bloomberg. UAE berada di kedudukan pertama tiga kali, dan tidak jatuh di bawah tiga tempat teratas sejak September 2021.


 

wainuiomata

 


Ini dicapai kerana apabila masa depan datang, warga UAE sudah bersedia. Infrastruktur digital  telah sedia, sistem kerajaan tangkas dan ekosistem inovasi mereka telah menanti. Warga UAE dapat memastikan gangguan minimum melalui sistem digital yang mantap, daripada perkhidmatan kerajaan kepada platform pendidikan dan juga perkhidmatan kesihatan.

 

Sistem ini tidak dibina dalam sekelip mata sebenarnya, warga UAE telah menghabiskan masa bertahun-tahun untuk mendigitalkan sektor sebagai sebahagian daripada strategi nasional. Warga UAE menyepadukan teknologi termaju ke dalam masyarakat dan meraih faedah apabila ia paling penting. Itulah yang akan terus warga UAE lakukan.

 

Mereka akan terus melabur dalam masa, usaha, tenaga dan idea-idea yang mengganggu ke arah masa depan yang lebih baik untuk negara kita. Sheikh Mohammed Bin Rashid, Naib Presiden UAE, Perdana Menteri dan Raja Dubai, menyatakan yang terbaik apabila beliau berkata: “Masa depan adalah milik mereka yang boleh membayangkannya, mereka bentuknya dan melaksanakannya. Ia bukan sesuatu yang anda tunggu, tetapi anda cipta."


 

wainuiomata

 


Ini adalah semangat UAE, dan ini adalah semangat Hari Hadapan Sedunia, kedua-duanya akan disambut pada 2 Disember.

 

Saya berharap Anwar Ibrahim turut memikirkan masa hadapan negara untuk kesinambungan kehidupan yang lebih baik bukan meninggalkan negara dalam huru-hara untuk mencari pengganti pemimpin yang semakin tua.

 

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags