Inflasi harga makanan terus kekal tinggi di peringkat global - Bank Dunia | DagangNews Skip to main content

Inflasi harga makanan terus kekal tinggi di peringkat global - Bank Dunia

Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 4 Okt - Kumpulan Bank Dunia menjangkakan inflasi harga makanan domestik kekal tinggi di seluruh dunia, menurutnya dalam Kemas Kini Keselamatan Makana.

 

Maklumat antara Mei hingga Ogos 2022 menunjukkan inflasi yang tinggi di hampir semua negara berpendapatan rendah dan sederhana.

 

Ia mencatatkan sebanyak 88.2% negara berpendapatan rendah, 91.1% negara berpendapatan sederhana rendah, dan 93% negara berpendapatan sederhana atas telah menyaksikan paras inflasi melebihi 5%, dengan banyak yang mengalami inflasi dua angka.

 

Menurutnya, bahagian negara berpendapatan tinggi dengan inflasi tinggi juga meningkat secara mendadak, dengan kira-kira 82.1% mengalami inflasi harga makanan yang tinggi.

 

Bank Dunia berkata, berbanding dua minggu lalu, indeks harga pertanian adalah 3 mata peratusan lebih rendah.

 

Ia berkata, purata harga gandum, jagung dan beras pada September 2022 masing-masing adalah 20%, 29% dan 8% lebih tinggi, berbanding September 2021.

 

Sementara itu, harga gandum dan jagung masing-masing 33% dan 30% lebih tinggi, dan harga beras adalah 12% lebih rendah berbanding Januari 2021, lapor The Edge Markets.

 

Bank itu berkata, selepas beberapa pelepasan ringkas pada musim panas 2022, harga baja mula meningkat semula. Di samping meningkatkan harga tenaga, langkah dasar seperti sekatan eksport telah menghadkan ketersediaan baja global.

 

Ia berkata, perang di Ukraine telah mengubah corak perdagangan, pengeluaran dan penggunaan komoditi global dengan cara yang akan mengekalkan harga pada paras tinggi sehingga akhir 2024 memburukkan lagi ketidakamanan makanan dan inflasi.

 

Harga makanan yang tinggi telah mencetuskan krisis global yang mendorong berjuta-juta lagi ke dalam kemiskinan tegar, meningkatkan kelaparan dan kekurangan zat makanan.

 

Bilangan orang yang mengalami masalah kekurangan makanan yang teruk dan memerlukan bantuan segera berkemungkinan meningkat kepada sejumlah 222 juta orang di 53 negara dan wilayah, katanya.

 

Bank itu berkata, berikutan permulaan perang di Ukraine, dasar berkaitan perdagangan yang dikenakan oleh negara telah melonjak.

 

Menurutnya, krisis makanan global sebahagiannya telah diburukkan lagi oleh peningkatan jumlah sekatan perdagangan makanan yang dilaksanakan oleh negara dengan matlamat meningkatkan bekalan domestik dan mengurangkan harga.

 

Katanya, sehingga 29 September 2022, sebanyak 20 negara telah melaksanakan 29 larangan eksport makanan, dan enam telah melaksanakan 12 langkah mengehadkan eksport.

 

Sebagai sebahagian daripada tindak balas global yang menyeluruh terhadap krisis keselamatan makanan yang berterusan, Kumpulan Bank Dunia menyediakan sehingga AS$30 bilion tersedia dalam tempoh 15 bulan dalam bidang seperti pertanian, pemakanan, perlindungan sosial, air dan pengairan.

 

Pembiayaan ini termasuk usaha untuk menggalakkan pengeluaran makanan dan baja, meningkatkan sistem makanan, memudahkan perdagangan yang lebih besar, dan menyokong isi rumah dan pengeluar yang terdedah. - DagangNews.com