Ketawa bagus untuk leraikan ketegangan, tetapi terlebih ketawa? | DagangNews Skip to main content

Ketawa bagus untuk leraikan ketegangan, tetapi terlebih ketawa?

oleh AZIZI AHMAD

Saudara Pengarang,

 

 

Saya ada terbaca satu petikan berbunyi: Semasa dalam lawatan pelabur di Eropah, saya mengakhiri hari yang sibuk dengan menyertai bos saya di sebuah restoran yang bagus. Selepas dia berkata sesuatu yang melucukan, saya membalas dalam gaya biasa saya — meletakkan kepala saya ke belakang dan melepaskan tawa yang riang dan tanpa segan silu. Orang ramai terperanjat. Mereka berpaling merenung kepadaku.

 

Saya bertanya kepada bos saya yang merah muka sama ada ketawa saya telah memalukan dia. "Ia agak kuat," dia bergumam dalam nafasnya.

 

Pada petang itu, saya mencerminkan diri sendiri. Saya berbaring terjaga, tertanya-tanya berapa kali ketawa saya mungkin menyebabkan ketidakselesaan dalam situasi profesional. Perlukah saya cuba meredamkannya? Perlukah saya melepaskan jawatan eksekutif saya dan beralih semula kepada jualan, yang mempunyai suasana yang lebih riang? Patutkah saya mencari kerja baru?

 

Menjelang matahari terbit, saya membuat keputusan: Saya suka ketawa. Saya akan menyimpannya dan tugas saya. Saya akan tetap setia kepada diri saya yang tulen.


 

parafrasa
Gambar hiasan. Bukan wajah penulis.

 


Ia berjaya. Sekarang setelah saya sedar ketawa saya, saya melihat apa kesannya. Saya mendapati bahawa ia tidak menghalang kemajuan saya. Malah, ia menjadi sebahagian daripada tandatangan saya. Apabila saya pulang dari bercuti, rakan sekerja memberitahu saya bahawa mereka merinduinya.

 

Pejabat kami memerlukan banyak ketawa. Dan keputusan saya untuk tidak mengekangnya membantu. Ia adalah sesuatu yang dinanti-nantikan setiap hari.

 

Ternyata beberapa siri kajian menunjukkan impak positif humor boleh ada di pejabat.

 

"Menurut penyelidikan daripada institusi yang serius seperti Wharton, MIT, dan London Business School, setiap ketawa atau ketawa membawa pelbagai faedah perniagaan," tulis Alison Beard dalam artikel HBR, "Memimpin dengan Humor."

 

"Ketawa menghilangkan tekanan dan kebosanan, meningkatkan penglibatan dan kesejahteraan, dan merangsang bukan sahaja kreativiti dan kerjasama tetapi juga ketepatan analitik dan produktiviti." Profesor Sekolah Perniagaan Harvard Alison Wood Brooks juga mendapati bahawa memecah jenaka di tempat kerja boleh membuatkan orang kelihatan lebih cekap.

 

Bagaimana pula dengan menjadi orang yang menerima jenaka, dan ketawa berdekah-dekah? Itu juga boleh membawa dunia manfaat kepada pekerja anda.

 

"Apabila anda mula ketawa, ia bukan sahaja meringankan beban anda secara mental, ia sebenarnya mendorong perubahan fizikal dalam badan anda," jelas Mayo Clinic.


 

parafrasa
Bayi ini juga bukan milik penulis, sekadar hiasan.


 

Ia meningkatkan pengambilan "udara kaya oksigen" anda, meningkatkan pembebasan endorfin otak anda. Ia "juga boleh merangsang peredaran dan membantu kelonggaran otot, kedua-duanya boleh membantu mengurangkan beberapa gejala fizikal tekanan."

 

Klinik Mayo juga memuji lolongan seperti saya. "Ketawa yang menggelegar menyala dan kemudian menyejukkan tindak balas tekanan anda, dan ia boleh meningkatkan kadar denyutan jantung dan tekanan darah anda. Hasilnya? Perasaan yang baik dan santai.”

 

Memandangkan semua penyelidikan yang menunjukkan bahawa tekanan yang lebih rendah memberi manfaat kepada pekerja dan mengurangkan ketidakhadiran, kebebasan untuk ketawa nampaknya bukan sahaja baik, tetapi perlu di tempat kerja. Sekumpulan penyelidik juga mendapati bahawa selepas menonton klip komedi, pekerja adalah 10% lebih produktif daripada rakan sejawatan mereka.

 

Keburukan ketawa banyak

Sudah tentu, terdapat keburukan kepada terlalu banyak humor — atau terlalu banyak ketawa. Sebagai contoh, pemimpin yang mengusik kakitangan atau memberitahu jenaka kotor boleh membuka jalan kepada pekerja lain untuk berkelakuan buruk.

 

Dan profesor Harvard Business School Rosabeth Moss Kanter menyatakan bahawa minoriti berangka dalam situasi profesional, seperti seorang wanita dengan sekumpulan lelaki, mungkin merasa tertekan untuk mentertawakan jenaka yang merendahkan golongan minoriti.

 

"Harga penerimaan seperti itu adalah penurunan rasa hormat untuk semua orang dalam" kategori minoriti, katanya.

 

Tetapi dalam batas kesopanan, ketawa pada keseluruhannya adalah perkara yang baik, dan faedahnya jauh melebihi risikonya.


 

parafrasa

 


Nasihat saya: Biarkan ketawa anda terbang bebas. Bukan sepanjang hari, setiap hari tentunya. Adalah baik untuk sentiasa sedar tentang kelantangan dalam persekitaran anda dan mengelakkan rakan sekerja yang mengganggu.

 

Tetapi seperti yang dinyatakan oleh profesor Sekolah Perubatan Harvard Carl Marci, "Ketawa adalah isyarat sosial dalam kalangan manusia. Ia seperti tanda baca."

 

Kadangkala di tengah-tengah hari yang tertekan, adalah berguna untuk menjadi tanda seru. - DagangNews.com

 

 

Azizi Ahmad adalah pembaca yang suka berkawan sambil ketawa