Luar Bandar vs Bandar – Pandangan Media Sosial Yang Melampau | DagangNews Skip to main content

Luar Bandar vs Bandar – Pandangan Media Sosial Yang Melampau

Oleh Mahathir Mohd Rais, Ketua Penerangan (PN) Wilayah

BAGAIMANA rasanya menjadi ahli politik? Adakah ia benar-benar mengenai wang dan kemasyhuran atau adakah ia sesuatu yang lebih teruk daripada itu?

 

Boleh dikatakan bahawa sejumlah besar ahli politik kadang-kadang terperangkap dalam rasuah. Namun, tidak semua ahli politik adalah sama.

 

Kami adalah individu yang mempunyai perasaan, semangat dan rancangan. Sama seperti orang lain, kami melakukan tugas kami sebaik mungkin.

 

Walau bagaimanapun, perbezaan dalam pekerjaan kami berbanding penduduk lain adalah rasa cinta untuk membantu rakyat negara kita. Menceburi bidang politik memerlukan kekuatan mental, emosi dan fizikal.


 

Mahathir Hj Mohd Rais
                                        Mahathir Mohd Rais

 


Saya telah menulis cukup banyak artikel, cuba mengutarakan isu yang telah dibangkitkan oleh komuniti B40. Saya sedar bahawa maklum balas yang saya peroleh daripada artikel saya adalah pandangan yang berat sebelah daripada generasi yang sangat terjaga yang biasanya terletak di kawasan bandar.

 

Hujah mereka selalunya berpunca daripada betapa melampaunya pandangan saya sedangkan ia hanyalah maklum balas yang saya dapat daripada mereka yang menderita.

 

Ahli politik mewakili suara rakyat. Walaupun kerajaan tidak bersetuju dengan pandangan saya, pembangkang dan pengikutnya akan bersetuju. Ia bukan tentang membetulkan presepsi mereka, tetapi ia adalah mengenai memastikan semua suara didengari sama rata.

 

Saya pasti, suara mereka di kawasan bandar didengari dengan lebih mudah. Penggunaan media sosial, kemajuan dalam teknologi dan papan iklan adalah salah satu cara bagi mereka yang berada di kawasan bandar untuk menyampaikan mesej dan kebimbangan mereka kepada satu sama lain.

 

Namun, adakah mereka memikirkan bagaimana penduduk yang tinggal di kawasan luar bandar mungkin berkongsi perjuangan dan penderitaan mereka?

 

Selain itu, saya menyedari bahawa kebanyakan pengulas memandang rendah kepada keupayaan mereka yang berada di kawasan luar bandar. Persepsi mereka ialah penyokong Perikatan Nasional tidak mampu berbahas dalam berbahasa Inggeris.

 

Walaubagaimana pun, apa salahnya menyampaikan mesej penduduk dalaman dalam bahasa Inggeris? Ia merupakan satu pendedahan yang baik kepada penutur bahasa Inggeris yang tidak biasa dengan Bahasa Melayu.

 

Persepsi lain adalah mengenai bagaimana kebanyakan penyokong Perikatan Nasional adalah dari kawasan luar bandar sahaja. Itu tidak benar.

 

Saya rasa kebanyakan orang sengaja melupakan bahawa Perikatan Nasional memberikan perjuangan yang baik di kawasan bandar.

 

Oleh itu, penyokong kami bertutur dengan baik, dalam bahasa Inggeris dan Melayu walaupun mereka tinggal di lokasi yang berlainan.

 

Untuk memastikan keharmonian di negara kita dapat dikecapi, kedua-dua pihak kerajaan dan penyokong pembangkang mesti menyedari bahawa penderitaan datang dalam semua.

 

Hanya nilai empati tidak dalam dipupuk dalam satu masyarakat, itu tidak bermakna penderitaan tidak wujud bagi pihak yang lain.

 

Sebagai ahli politik, kepercayaan saya ialah saya mahu memastikan kesaksamaan dan keadilan untuk semua, barulah Malaysia boleh membangun secara positif. - DagangNews.com

 

DISCLAIMER: Artikel di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial DagangNews.com