Maybank IB kurangkan anggaran pendapatan MyNews bagi FY23-25 akibat kerugian dalam 1QFY23 | DagangNews Skip to main content

Maybank IB kurangkan anggaran pendapatan MyNews bagi FY23-25 akibat kerugian dalam 1QFY23

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 31 Mac - Maybank Investment Bank mengurangkan anggaran pendapatan MyNews Holdings Berhad bagi tahun kewangan 2023, 2024 dan 2025 (FY23-25) masing-masing sebanyak 90%, 37% dan 29%.

 

Susulan suku pertama tahun kewangan 2023 (1QFY23) kembali mencatat kerugian, firma penyelidikan itu menurunkan anggaran tersebut berdasarkan pelarasan pertumbuhan jualan kedai yang sama (SSSG) bagi FY23-25 masing-masing berkurang kepada 0%, 5% dan 5%, dan margin keuntungan kasar (GP) pada 1 mata peratusan (ppt) setahun.

 

Menurut firma itu, kumpulan tersebut masih dalam tahun yang mencabar memandangkan tekanan inflasi terus menekan perbelanjaan keperluan pengguna, peruncit tanpa kelebihan harga produk berbeza, seperti kedai serbaneka, mungkin mengalami impak buruk lebih besar terhadap jualan.

 

“Kelembapan dalam perbelanjaan pengguna ini juga akan diburukkan lagi oleh kerugian pusat pemprosesan makanan (FPC) MyNews yang berterusan sehingga ia berjaya mencapai pulangan modal dengan anggaran kadar penggunaan dalam suku keempat tahun kewangan 2023 (4QFY23) sebanyak 75%,” katanya dalam nota hari ini.

 

Menurut Maybank IB, MyNews kembali merekodkan kerugian dalam 1QFY23 sebanyak RM3 juta daripada keuntungan bersih suku keempat tahun kewangan 2022 (4QFY22) sebanyak RM100,000.

 

Oleh itu, kewangan MyNews pada suku tersebut di bawah anggaran keuntungan bersih tahun penuh firma dan konsensus masing-masing sebanyak RM6 juta dan RM14 juta.

 

Kekurangan pendapatan adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh jualan yang lebih lemah daripada jangkaan dan perbelanjaan jualan, pengedaran dan pentadbiran yang lebih tinggi.

 

“Kumpulan itu terus menghadapi persekitaran operasi mencabar dalam FY23, dengan perbelanjaan pengguna berkurangan dan peningkatan kos perniagaan daripada buruh dan utiliti yang berpotensi melambatkan sebarang pemulihan pendapatan dalam jangka masa terdekat,” tambahnya.

 

Walaupun musim cuti sekolah dan perayaan akhir tahun, pendapatan 1QFY23 hanya meningkat sederhana sebanyak 2%  suku ke suku (QoQ) memandangkan perbelanjaan pengguna lemah pada bulan November 2022 dan awal Januari 2023, katanya.

 

Perbelanjaan operasi kedai tambahan daripada peningkatan kos kakitangan, elektrik dan pembaziran makanan menyebabkan kerugian operasi sebanyak RM 400,000 pada 1QFY23.

 

Oleh itu, firma tersebut menurunkan saranan kepada ‘pegang’ dengan pengurangan harga sasaran (TP) sebanyak 59 sen sesaham. -DagangNews.com