Mengekalkan pertumbuhan syarikat dalam ekonomi perlahan pada 2023 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 30 December 2022

Mengekalkan pertumbuhan syarikat dalam ekonomi perlahan pada 2023

 

 

PENGURUSAN sesebuah organisasi mahu pun syarikat belum tentu mempunyai penyelesaian satu strategi untuk semua cabaran dalam persekitaran ekonomi yang kompleks dan dinamik hari ini.

 

Secara umum, kebanyakan syarikat boleh melihat kepada salah satu daripada hala tuju yang mereka sasarkan.

 

Kita akan bermula dengan kumpulan yang mempunyai kedudukan terbaik untuk kepimpinan dalam kitaran perniagaan seterusnya.

 

Bagi syarikat yang bersedia untuk berkembang maju, ini merupakan syarikat yang berisiko rendah untuk sama ada gangguan komersial atau operasi.

 

Mereka masih menikmati permintaan yang agak tidak anjal untuk produk margin tinggi, berjaya menarik dan memupuk bakat terbaik, dan mempunyai rantaian bekalan yang mudah.

 

Seperti orang lain, mereka menghadapi kos yang lebih tinggi daripada inflasi, tetapi syarikat jenis ini secara amnya boleh menyampaikan kenaikan harga kepada pelanggan mereka.

 

Dari segi kewangan, mereka mempunyai kunci kira-kira yang kukuh, dan wang tunai yang mencukupi.


 

infiniti

 


Terdapat beberapa langkah strategik atau perancangan senario (scenario planning) yang boleh mereka laksanakan.

 

Mencipta Langkah Strategik

Inilah merupakan masanya untuk mencipta langkah strategik.

 

Sebagai contoh, dalam perniagaan teras, syarikat ini boleh mengisi peranan yang mencabar kepada kakitangan mereka contohnya pakar digital, jurutera dan sebagainya; kumpulan bakat yang ada mungkin akan memerlukan kemahiran yang semakin mendalam apabila industri lain menarik balik pengambilan pekerja.

 

Syarikat yang kukuh juga boleh melihat ke luar untuk pertumbuhan perubahan langkah pengambilan pekerja.

 

Berazam Untuk Reformasi

Syarikat-syarikat ini biasanya mendapat manfaat daripada konsistensi operasi, menguruskan gangguan rantaian bekalan dengan baik, dan mengekalkan hubungan yang stabil dengan kedua-dua pelanggan dan pembekal.

 

Sebilangan besar bernasib baik kerana menjana margin yang cukup tinggi untuk membantu mereka kekal menguntungkan walaupun ekonomi yang perlahan memakan pertumbuhan dan inflasi meningkatkan kos.

 

Syarikat seperti ini mungkin menghadapi masalah untuk menarik bakat dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi mereka telah berjaya melakukannya sebelumnya, sekurang-kurangnya sebahagiannya, dan meningkatkan kemahiran jika perlu.

 

Dari segi kewangan, mereka mempunyai kemampuan yang sederhana dan secara amnya menguruskan modal kerja mereka dengan baik.


 

infiniti

 


Beralih Kepada Keuntungan

Kemasukan modal teroka baru, ekuiti pertumbuhan, dan pembiayaan pasaran awam sepanjang dekad yang lalu telah menyebabkan pasukan pengurusan syarikat-syarikat ini sebahagian besarnya tidak diuji dalam mengawasi keuntungan dan aliran tunai.

 

Walaupun syarikat baharu sedemikian mungkin tidak mempunyai keupayaan yang berlebihan, mereka menggunakan wang tunai secara tidak mampan.

 

Model itu berfungsi dengan baik dalam beberapa tahun kebelakangan ini, apabila mereka mampu membina bahagian pasaran dengan pusingan pembiayaan pada peningkatan penilaian.

 

Tetapi pilihan tersebut tidak tersedia hari ini atau kurang menarik. Syarikat sedemikian mungkin tidak memahami sama ada halangan sebenar yang menghalang mereka daripada keuntungan mahupun model organisasi untuk operasi berorientasikan keuntungan.

 

Pihak pengurusan kini boleh mengalihkan pemikirannya daripada berkembang pada sebarang kos kepada menjana aliran tunai dengan memberi tumpuan kepada pertumbuhan yang menguntungkan dan memusatkan perhatian kepada pelanggan yang paling mantap.

 

Bergantung pada industri, anjakan ini akan datang dalam pelbagai bentuk. Kebanyakan syarikat ini boleh menyemak semula pendekatan jualan dan pemasaran mereka untuk membolehkan pertumbuhan yang cekap dan menguntungkan dan bukan bergantung kepada pertumbuhan pada sebarang kos.

 

Ini bukan tindakan sekali sahaja; ia akan memerlukan komitmen dan proses jangka panjang yang diperlukan untuk mengekalkan faedah.


 

infiniti

 


Dalam sesetengah kes, pasukan operasi boleh membangunkan rancangan untuk menyampaikan produk dengan cara kos yang lebih efektif dan mengenal pasti kaedah pembuatan pada  skala besar dengan cekap.

 

Semua syarikat yang berada dalam keadaan ini boleh meletakkan pendekatan yang disasarkan, realistik kepada aliran tunai dan pengurusan perbelanjaan mengikut  senarai keutamaan.

 

Berjuang Untuk Bertahan

Syarikat-syarikat ini merupakan syarikat yang berada dalam  industri yang sensitif kepada kadar faedah, menghadapi penurunan bahagian pasaran dan mungkin menghadapi cabaran buruh, operasi atau rantaian bekalan.

 

Pendedahan geopolitik yang tinggi boleh meningkatkan risiko. Dari segi kewangan, mereka mempunyai keupayaan berkembang yang tinggi dan pilihan yang tidak menarik untuk meningkatkan modal selanjutnya. 

 

Jalan keluar untuk syarikat ini pertimbangkan bermula dengan semakan yang komprehensif keatas prestasi kewangan dan kemudian memberi tumpuan selari padadata untung rugi dan kunci kira-kira.

 

Walaupun mereka mesti berhadapan dengan inflasi, mengawal perbelanjaan, membina daya tahan operasi, dan mempermanis perjanjian untuk mengekalkan tenaga kerja, cabaran itu tidak terhad kepada data untung rugi. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags