Pekebun kecil kelapa sawit, petani Malaysia memfailkan petisyen terhadap EU bantah undang-undang penebangan hutan | DagangNews Skip to main content

Pekebun kecil kelapa sawit, petani Malaysia memfailkan petisyen terhadap EU bantah undang-undang penebangan hutan

KUALA LUMPUR 16 Mac ― Pekebun kecil kelapa sawit dan getah Malaysia semalam memfailkan petisyen terhadap Kesatuan Eropah (EU) bagi membantah undang-undang baharu yang menghalang import ke dalam blok komoditi yang dikaitkan dengan risiko penebangan hutan.

 

EU pada Disember bersetuju dengan undang-undang penebangan hutan yang mengkehendaki syarikat mengeluarkan kenyataan usaha wajar yang menunjukkan masa dan tempat komoditi mereka dihasilkan dan memberikan maklumat "boleh disahkan" bahawa mereka tidak ditanam di atas tanah yang ditebang selepas 2020, atau berisiko dikenakan denda yang tinggi.

 

European Union Deforestation Regulation (EUDR) atau Peraturan Produk Bebas Penebangan Hutan Kesatuan Eropah telah diluluskan Parlimen Eropah pada 6 Disember 2022.

 

“Tuntutan unilateral dan tidak realistik peraturan mengenai kebolehkesanan dan geolokasi akan menghalang petani kecil daripada mengakses pasaran Eropah,” sekumpulan enam persatuan pekebun kecil berkata dalam satu kenyataan bersama.

 

Indonesia dan Malaysia, pengeksport minyak sawit terbesar dunia, telah menuduh EU menghalang akses pasaran untuk minyak sawit mereka.

 

Kementerian Komoditi Malaysia memberitahu parlimen ia merancang untuk membelanjakan RM10 juta pada 2023 untuk menentang apa yang mereka gelar sebagai kempen anti-minyak sawit, dan sedang mencari tambahan RM10 juta.

 

Kumpulan pekebun kecil itu mengemukakan petisyen kepada delegasi EU di Kuala Lumpur, menyeru para pemimpinnya mengkaji semula peraturan penebangan hutan dan "mengiktiraf bahaya" yang akan ditimbulkannya kepada petani.

 

Pekebun kecil menyumbang 26%, atau sekitar 1.5 juta hektar kawasan tanaman kelapa sawit di Malaysia, pengeluar minyak sawit kedua terbesar di dunia.

 

Di peringkat global, lebih tujuh juta pekebun kecil mengusahakan kelapa sawit untuk menyara hidup, dan bergantung kepada komoditi itu untuk melepaskan diri daripada kemiskinan.

 

Peraturan EU meletakkan beban kepada pekebun kecil dan mengancam mata pencarian mereka, kata kumpulan itu.

 

Mereka berkata mereka bimbang tentang potensi pelabelan Malaysia sebagai negara berisiko tinggi untuk penebangan hutan dalam peraturan itu.

 

“Memandangkan Malaysia dan rekod petani kecilnya mengenai perlindungan hutan dan pengeluaran mampan, dan penggunaan mandatori piawaian Minyak Sawit Mampan Malaysia di seluruh rantaian bekalan minyak sawit, sebutan sedemikian akan sangat merendahkan kerajaan Malaysia dan tidak wajar,” mereka berkata.

 

Duta Delegasi EU ke Malaysia Michalis Rokas berkata beliau telah bertemu dengan wakil pekebun kecil dan akan menyampaikan kebimbangan mereka kepada ibu pejabat EU.

 

“Malaysia telah pun menyediakan sistem untuk memastikan tiada penebangan hutan dan kebolehkesanan, jadi kami tidak menjangkakan sebarang kos tambahan untuk pekebun kecil,” katanya dalam satu kenyataan di Twitter.

 

Beliau berkata EU dan negara anggotanya bersedia untuk menyokong pekebun kecil minyak sawit Malaysia dalam laluan mereka menuju kemampanan. ― DagangNews.com