Perkhidmatan Selepas Jualan dan kepentingannya untuk usahawan | DagangNews Skip to main content

Perkhidmatan Selepas Jualan dan kepentingannya untuk usahawan

Oleh AFIZAN AMER

PERSAINGAN perniagaan yang tinggi menjadi motivasi kepada penggiat perniagaan untuk melaksanakan pelbagai inovasi bagi menewaskan pesaing mereka. Salah satu cara adalah dengan bergantung pada perkhidmatan selepas jualan.

 

Mengapakah perkhidmatan ini digunakan sebagai strategi untuk mengekalkan kesinambungan perniagaan?

 

Apakah kelebihan yang boleh ditawarkan oleh perkhidmatan selepas jualan kepada perniagaan dan pelanggan anda?

 

Memahami Perkhidmatan Selepas Jualan

Menurut Kotler dan Armstrong, perkhidmatan selepas jualan ialah perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna selepas membeli sesuatu produk daripada pengeluar.

 

Tidak jauh bezanya dengan pendapat yang mengatakan perkhidmatan selepas jualan adalah perkhidmatan yang diberikan oleh pengeluar selepas pengguna membeli atau menggunakan produk tersebut.

 

Secara amnya, perkhidmatan selepas jualan digunakan sebagai satu usaha untuk memastikan pengguna berpuas hati dengan produk yang dijual oleh sesebuah syarikat.

 

Dengan cara itu syarikat akan tahu sama ada pengguna berpuas hati dan akan kembali membeli produk daripada syarikat atau mengesyorkannya kepada orang lain.


 

parafrasa

 


Perkhidmatan selepas jualan tidak menjejaskan jualan dengan ketara, tetapi kepuasan pelanggan mampu dalam membina hubungan baik antara pengeluar dan pengguna.

 

Disebabkan kepuasan ini, pengguna akan kembali membeli produk daripada perniagaan anda dan mengesyorkannya kepada orang lain secara sukarela.  

 

Untuk melaksanakan strategi perkhidmatan selepas jualan dalam perniagaan para usahawan, terdapat beberapa proses yang mesti dijalankan.

 

Antaranya dengan meminta maklum balas atau pendapat daripada pembeli berkenaan produk yang telah diperoleh.

 

Usahawan juga perlu memastikan bahawa pasukan jualan dapat membantu pengguna yang menghadapi kesukaran menggunakan produk. Lebih-lebih lagi dalam perniagaan digital.

 

Berikut ialah beberapa strategi perkhidmatan selepas jualan yang boleh dicontohi oleh para usahawan.

 

Pemberian Baucar atau Kupon

Menawarkan barangan atau perkhidmatan baharu tidak akan menarik minat pengguna dengan serta-merta. Untuk memastikan mereka berminat dengan perniagaan anda, caranya ialah dengan menawarkan perkhidmatan selepas jualan dalam bentuk baucar atau kupon.

 

Anda boleh memberikan baucar atau kupon ini selepas pengguna membeli produk, sebagai permohonan maaf atas pengehadan atau kekurangan dalam perkhidmatan, atau sebagai satu bentuk promosi.


G

parafrasa
Gambar sekadar hiasan.

 


Pembungkusan Barangan

Jika anda menawarkan perkhidmatan penghantaran, pastikan barang dengan menarik dan selamat. Pembungkusan yang menarik berbanding daripada hanya pek kadbod sudah tentu boleh membuatkan pengguna lebih gembira.

 

Waranti

Ini adalah contoh perkhidmatan selepas jualan yang paling biasa diberikan oleh syarikat. Jaminan diberikan untuk memastikan pengguna bahawa produk yang dibeli berada dalam keadaan baik dan tidak rosak.

 

Jaminan diberikan dalam tempoh masa dalam bentuk pertukaran barangan atau perkhidmatan pembaikan. Ia terbahagi kepada dua kategori:-

 

  1. Perkhidmatan selepas jualan semasa tempoh jaminan; dalam bentuk jaminan yang meliputi pemeriksaan, perbaikan, dan/atau penggantian barang atau komponen lain yang tidak berfungsi. Kos pembaikan akan dicaj kepada prinsipal selagi barang itu dikendalikan atau digunakan.

 

  1. Perkhidmatan selepas jualan selepas jaminan; dalam bentuk jaminan yang merangkumi penyelenggaraan berkala, penggantian, pembaikan, dan penyediaan juruteknik dan barangan yang diperlukan. Kos untuk perkhidmatan ini akan ditanggung oleh pengguna.

 

Berdasarkan penjelasan di atas, perkhidmatan selepas jualan nampaknya menguntungkan pengguna sahaja.

 

Mereka bukan sahaja dianggap sebagai pembeli tetapi juga rakan kongsi yang boleh memberikan kritikan, input, dan diberi jaminan kualiti barangan. Jadi, bolehkah perkhidmatan selepas jualan memberi manfaat kepada perniagaan anda?

 

Contoh Perkhidmatan Selepas Jualan Yang Selalu Dilaksana Usahawan

Sediakan alat ganti atau alat ganti

Ketersediaan alat ganti merupakan perkhidmatan selepas jualan yang penting untuk dilaksanakan. Tanpa alat ganti yang diperlukan untuk sesuatu produk, produk tersebut tidak boleh digunakan semula oleh pengguna. Ketersediaan alat ganti juga boleh menjejaskan kesetiaan pelanggan supaya mereka tidak akan melihat ke tempat lain yang menyediakan alat ganti yang serupa.


 

parafrasa

 


Informasi produk

Mengesyorkan baucer diskaun produk atau produk tertentu kepada pengguna supaya mereka tidak terlepas maklumat. Manfaatkan perkhidmatan sokongan pelanggan sebagai sumber maklumat berkaitan produk yang ditawarkan. Juga pastikan sokongan pelanggan mengetahui semua maklumat berkaitan produk yang ditawarkan sebelum memberikan cadangan kepada pengguna lain.

 

Kongsi Kandungan Berkaitan

Dalam dunia digital, kandungan memainkan peranan penting dalam meningkatkan perniagaan. Anda juga boleh memanfaatkan kandungan pendidikan untuk dikongsi dengan pengguna sebagai perkhidmatan selepas jualan.

 

Walau bagaimanapun, anda mesti selektif dalam menyampaikan kandungan ini kepada pengguna.

 

Sebaik-baiknya 80% kandungan yang dihasilkan adalah dalam bentuk catatan blog, video atau jenis kandungan lain yang mengandungi maklumat yang pengguna perlukan untuk menyelesaikan masalah atau menjawab soalan mereka. Manakala baki 20% anda boleh fokus untuk menjual atau mengesyorkan produk.


 

parafrasa

 


Itulah beberapa contoh, faedah dan petua perkhidmatan selepas jualan yang boleh para usahawan gunakan untuk menjadi lebih baik daripada pesaing.

 

Pada akhirnya, perniagaan mereka boleh mencapai matlamat yang diharapkan dengan menjalankan strategi ini. – DagangNews.com

 

 
Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Universiti Teknologi Mara Rembau, N. Sembilan