Perluasan perniagaan di China bakal beri manfaat kepada Unisem | DagangNews Skip to main content

Perluasan perniagaan di China bakal beri manfaat kepada Unisem

KUALA LUMPUR 6 Okt - Unisem (M) Bhd berpeluang mendapat manfaat daripada rancangan mempelbagaikan perniagaanya dan meningkatkan operasi domestiknya berikutan ketibaan pekerja asing baharu pada separuh kedua tahun ini.

 

CGS-CIMB Research berkata walaupun prospek permintaan yang lebih perlahan, Unisem akan mendapat manfaat daripada pelan mempelbagaikan pelanggannya di bawah strategi "China Plus One" di tengah-tengah perang perdagangan dengan Amerika Syarikat.

 

“Unisem dijadualkan membuka pengembangan Fasa 3 di Unisem Chengdu (UC) pada suku keempat (4Q22). Bagaimanapun, kami tidak menjangkakan sumbangan pendapatan bermakna dalam tahun kewangan 2023 (FY23) memandangkan perbelanjaan pra-operasi yang lebih tinggi dan proses kelayakan pelanggan baharu,” kata firma penyelidikan itu dalam laporan mengenai syarikat itu.

 

CGS-CIMB Research menjangkakan Unisem akan menyaksikan jualan suku-ke-suku (q-o-q) 3Q22 yang lebih sederhana daripada UC di China berikutan penutupan seluruh bandar yang dilaksanakan oleh kerajaan tempatan dalam dua minggu pertama bulan September.

 

Walaupun berkurung, UC berjaya beroperasi pada kadar penggunaan yang lebih rendah dalam tempoh tersebut.

 

CGS-CIMB Research menjangkakan penggunaan UC untuk menambah baik q-o-q pada 4Q22 memandangkan pesanan tertunggak dari 3Q22. Ia menganggarkan bahawa perniagaan UC membentuk 50% hingga 55% daripada hasil FY21 Unisem.

 

Perangkaan Perdagangan Semikonduktor Dunia pada Ogos tahun ini telah menyemak semula unjuran pertumbuhan jualan semikonduktor global 2022 dan 2023 masing-masing kepada 13.9% dan 4.6% (berbanding 16.3% dan 5.1% pada Jun 2022).

 

“Kami mengurangkan unjuran pendapatan sesaham (EPS) FY23-FY24 kami untuk Unisem sebanyak 13% kepada 22% untuk mengambil kira potensi kelembapan permintaan industri, tetapi ini boleh disekat sebahagiannya daripada pergerakan pertukaran asing yang menggalakkan berikutan kejatuhan nilai ringgit berbanding dolar AS (kejatuhan 11.7% tahun setakat ini),” tambah CGS-CIMB Research.

 

Dari segi pekerja asing, firma penyelidikan itu menyatakan bahawa pengurusan Unisem telah menyatakan dalam taklimat penganalisis pada Julai lalu bahawa ia sedang menanti ketibaan 238 pekerja asing baharu.

 

Ini merupakan pemangkin positif bagi syarikat pada separuh kedua tahun itu, memandangkan kilangnya di Ipoh telah beroperasi pada tahap penggunaan kapasiti sekitar 65% sejak tahun lepas terutamanya disebabkan oleh kekurangan buruh. Oleh itu, syarikat menjangkakan pekerja tambahan akan memacu penggunaan yang lebih tinggi pada separuh kedua.

 

CGS-CIMB Research telah menurunkan taraf saham daripada "tambah" kepada "pegang" dengan harga sasaran yang lebih rendah RM2.60, antara lain berdasarkan prospek permintaan yang lebih lemah dan sentimen yang lemah dalam sektor teknologi.

 

Untuk 2Q berakhir 30 Jun 2022, Unisem melaporkan lonjakan dalam pendapatan dan hasil dan berkata prestasinya untuk suku akan datang dijangka memuaskan.

 

Bagi suku tersebut, keuntungan bersih pembekal semikonduktor itu hampir empat kali ganda kepada RM205.9 juta manakala hasil meningkat 15.4% tahun ke tahun kepada RM464.06 juta. Pada asas sesaham, pendapatan Unisem meningkat kepada 12.76 sen. - DagangNews.com