Pertumbuhan Fintech bantu pacu peningkatan zakat dan pemberian sukarela | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan Fintech bantu pacu peningkatan zakat dan pemberian sukarela

84 peratus profesional kewangan Islam meramalkan pertumbuhan dalam tempoh lima tahun akan datang.

KUALA LUMPUR 5 Okt - Penyelidikan terbaharu terhadap profesional kewangan Islam terkemuka menunjukkan mereka percaya perkembangan dalam teknologi kewangan dan pendigitalan akan menjadi penyumbang utama kepada pertumbuhan dalam nilai kewangan tahunan Zakat, serta pemberian sukarela seperti derma Sadaqah dan Wakaf wakaf.

 

Penyelidikan itu dijalankan oleh IslamicMarkets.com, platform terkemuka yang menyediakan akses kepada pengetahuan pakar dan peluang kewangan, untuk menyokong Forum Kewangan Islam Global 2022 (GIFF2022), 5-6 Oktober di Kuala Lumpur.

 

Acara yang bertemakan 'Take the Reins' itu dianjurkan oleh Persatuan Perbankan Islam dan Institusi Kewangan Malaysia (AIBIM), sebagai sokongan kepada Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysia (MIFC), dan bertujuan untuk menjana wacana aktif mengenai kerja itu. diperlukan untuk mengukuhkan kepimpinan global kewangan Islam.

 

Kajian itu mendapati 84 peratus profesional kewangan Islam percaya nilai kewangan tahunan Zakat, serta pemberian sukarela seperti derma Sadaqah dan wakaf wakaf akan meningkat dalam tempoh lima tahun akan datang dengan 33 peratus menjangkakan peningkatan mendadak.

 

Kajian itu mengenal pasti pertumbuhan firma fintech dan pendigitalan perkhidmatan kewangan sebagai penyumbang utama kepada pengembangan pemberian sukarela mendahului peningkatan ketelusan sekitar Zakat, Sadaqah dan Wakaf.

 

Kemajuan dalam teknologi dalam memudahkan untuk mengenal pasti projek amal yang berkaitan, ditonjolkan sebagai satu lagi faktor pertumbuhan dalam tempoh lima tahun akan datang mendahului pertumbuhan kelas pertengahan di negara majoriti Islam.

 

Kerjasama yang lebih erat antara pihak berkaitan dan pengembangan perbankan terbuka dan kewangan terbuka, serta lebih banyak peluang untuk melabur atau menderma juga dilihat sebagai penyumbang utama.

 

Pengerusi G GIFF2022 Arsalaan Ahmed berkata, pendigitalan dan kebangkitan fintech adalah teras kepada pengembangan kewangan Islam, tetapi seperti yang ditunjukkan oleh penyelidikan, ia juga boleh memanfaatkan Zakat dan pemberian sukarela secara umum.

 

"Teknologi mengubah seluruh kehidupan kita dan akan memberi impak besar kepada kewangan Islam dalam tempoh lima tahun akan datang dengan meningkatkan ketelusan dan memudahkan pemberian secara sukarela,” kata beliau.

 

Penyelidikan telah dijalankan dalam kalangan 346 profesional kewangan Islam terkemuka yang bekerja merentas sektor termasuk perbankan, insurans, pengurusan aset, pemilikan aset, ekuiti persendirian, peraturan dan fintech oleh IslamicMarkets.com sepanjang Ogos 2022. - DagangNews.com